AU - Abedi, Ahmad AU - Malek pour, Mokhtar AU - Molavi, Hosein AU - Oreizy, Hamidreza AU - Amiri, Sholeh TI - Comparison of Executive Functions/Attention of Children With Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities and Normal Children in Preschool Stage PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 10 VI - 2 IP - 2 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-423-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-423-fa.pdf SO - icss 2 AB  - هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی پیش دبستانی شهر اصفهان است. به منظور انجام این پژوهش، ۲۰ کودک ۶-۴ سال با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و ۲۰ کودک ۶-۴ سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری) از میان جامعه کودکان پیش از دبستان شهر اصفهان، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و عملکرد آنها در آزمون کارکردهای اجرایی و توجه مقایسه شد. روش: روش این پژوهش علی– مقایسه ای بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون عصب روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر، پرسشنامه کانرز والدین و فهرست وارسی نشانه های ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی کودکان پیش از دبستان. یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت کارکردهای اجرایی و توجه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری) معنادار است. نتیجه گیری: کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان در کارکردهای اجرایی و توجه دارای نواقص جدی هستند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 38 PT - Research YR - 2008