%0 Journal Article %A R. Pouretemad, Hamid %A Mosa-Kazemi, Mojtaba %A Hooman, Ali %A Sadeghi, Mansora Sadat %A Hasanzada-Tavakoli, Mohammad Reza %T Psychometric Properties of the Short Form of Persian Picture Vocabulary Scale %J Advances in Cognitive Sciences %V 13 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-358-fa.html %R %D 2011 %K Validity, reliability, British Picture Vocabulary Scale (BPVS), Persian Picture Vocabulary Scale (PPVS), %X هدف: این پژوهش با هدف انطباق فرم کوتاه «مقیاس گنجینه واژگان تصویری بریتانیایی » (BPVS) با زبان پارسی و تعیین اعتبار و روایی «مقیاس گنجینه واژگان تصویری پارسی » (PPVS) انجام شده است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را دختران و پسران مقطع پیش دبستانی واقع در مدارس و مهدهای کود ک شهرستان قم تشکیل م یدادند. از این تعداد، ۱۰۰ کودک ۶ ساله (۵۰ دختر) در مرحله مقدماتی مطالعه به صورت تصادفی انتخاب شدند. در مرحله اصلی مطالعه، با توجه به توزیع جمعیت این کودکان بر حسب سن، جنسیت و ناحیه آموزش و پرورش، با روش نمون هگیری سهمیه ای، ۴۱۰ کودک ۵ و ۶ ساله ( ۱۹۸ دختر) انتخاب شدند. گروه های نمونه در دو مرحلۀ مطالعه، به مقیاس PPVS پاسخ دادند. یافته ها: در مرحله مقدماتی درجه دشواری و قدرت تمیز مواد و گزین ههای هر ماده بررسی شد. تحلیل یافته ها نشان داد که توزیع فراوانی، دارای چولگی منفی است و میانگین و نمای توزیع نیز بر هم منطبق نیستند. در مطالعه اصلی، ۶ ماده از فرم بلند BPVS به مجموعه مواد اضافه شد تا در صورت لزوم جایگزین شوند. پس از بررسی نقش حذف هر ماده در افزایش روایی مقیاس و با جایگزینی تعدادی از مواد، مقدار آلفای کرونباخ به مقدار ۰/۵۹ رسید. اعتبار افتراقی این مقیاس از طریق مقایسه میانگین نمرات کودکان متعلق به گروه های سنی متفاوت تعیین شد. همچنین اعتبار محتوی نیز با ارائه مواد و گزینه های مقیاس به متخصصان صاحب نظر در هر دو مرحله مقدماتی و اصلی مورد تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان م یدهد که فرم کوتاه PPVS می تواند به عنوان یک ابزار معتبر و روا برای مقاصد آموزشی، تحصیلی و بالینی به کار برده شود. %> http://icssjournal.ir/article-1-358-fa.pdf %P 1-8 %& 1 %! %9 Research %L A-10-2-337 %+ Associate Professor, Department of Psychology, Shahid Beheshti University (G.C.); Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2011