TY - JOUR T1 - The Impact of Concreteness on Semantic Comprehension TT - اثر عینیّت بر درک معنایی JF - icss JO - icss VL - 17 IS - 1 UR - http://icssjournal.ir/article-1-327-fa.html Y1 - 2015 SP - 70 EP - 77 KW - Abstract KW - Cognitive linguistics KW - Comprehension KW - Concrete KW - Concreteness effects KW - Dual coding KW - Word processing N2 - هدف: بررسی دوبارۀ تأثیرات عینیّت با استفاده از درک معنایی تک‌واژه‌ای. در همین راستا، تفاوت درک اسامی در دو حیطۀ مفاهیم عینی و انتزاعی با استفاده از آزمون‌های درک واژه بررسی شد. روش: ۵۸ دانش‌آموز دختر راست‌دست تک‌زبانه (شش ساله) به‌طور تصادفی انتخاب و در دو آزمون درک زبانی موازی (جفت‌ کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه) شرکت داده شدند. شرکت‌کنندگان برای۲۴ کلمۀ هدف (۱۲ کلمۀ عینی، ۱۲ کلمۀ انتزاعی) می­بایست از میان سه گزینه یک گزینه را انتخاب می­کردند. یافته‌ها: با توجه به نتایج، عملکرد شرکت‌کنندگان در اسامی عینی بهتر از اسامی انتزاعی بود و در آزمون‌های جفت‌ کردن تصویر- کلمه نمرۀ بیشتری گرفتند؛ به طوری که همبستگی پیرسون بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمۀ عینی ( ۰/۰۱>P,r=۰/۴۴۴) به جهت آماری معنادار و بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمۀ انتزاعی ( r=۰/۱۳۴, P<۰/۰۱) معنادار نبود؛ با این توضیح که در آمار توصیفی، نتایج آزمون تصویری با اختلاف میانگین۲/۰۴ بیشتر از آزمون‌های تعریفی بود. نتیجه‌گیری: تأثیرات عینیّت در این پژوهش تأیید شد و موافق با دیدگاه رشد شناختی، هرچند تصویر به درک بهتر اسامی کمک می‌کند، ولی درک کلمات انتزاعی از درک اسامی عینی دشوارتر است. M3 ER -