%0 Journal Article %A Einipour, javad %A Vahedi, Shahram %A Hashemi, Touraj %T Investigation of Relationship Among Emotional Control, Cognitive Emotional Regulation and Obsessive Beliefs in High School Girl Students of Rasht %J Advances in Cognitive Sciences %V 15 %N 2 %U http://icssjournal.ir/article-1-302-fa.html %R %D 2013 %K Emotional Control, Cognitive Emotion Regulation, Obsessive Beliefs, %X هدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطۀ کنترل هیجانی و تنظیم شناختی هیجان با باورهای وسواسی دانش­آموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر رشت انجام شد. روش: نمونۀ آماری ۳۰۲ دانش­آموز دختر مشغول به تحصیل در دورۀ متوسطۀ نظری مدارس دولتی شهر رشت بودند که با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات این پزوهش که از نوع همبستگی است، از پرسش­نامه­های کنترل هیجانی، باورهای وسواسی و تنطیم شناختی هیجان استفاده شد. یافته ­ها: نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون چندمتغیرۀ گام به گام، در پیش­بینی متغیر وابسته (باورهای وسواسی) نشان‌دهندۀ چهار مرحلۀ معنادار بود. در اولین مرحله، مؤلفۀ خودسرزنشی بیشترین رابطه را با متغیر ملاک نشان داد(۰/۳۷=β)، در مرحلۀ دوم، خودسرزنشی(۰/۲۷=β) و پذیرش شرایط(۰/۲۰=β) بیشترین توان پیش­بینی باورهای وسواسی را نشان دادند. در سومین مرحله، خودسرزنشی(۰/۲۵=β)، پذیرش شرایط(۰/۱۷=β) و مرور ذهنی(۰/۱۳=β) در مجموع ۱۸ درصد واریانس متغیر ملاک را پیش­بینی کردند. درمرحلۀآخر، چهار متغیرخودسرزنشی(۰/۲۴=β)، پذیرش شرایط(۰/۱۳=β)، مرور ذهنی(۰/۱۶=β) و ارزیابی مجدد(۰/۱۲=β ) بیشترین توان پیش­بینی­کنندگی متغیر ملاک را داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که باورهای وسواسی با خودسرزنشی دارای بیشترین رابطۀ معنادار و خودسرزنشی، پذیرش شرایط، مرورذهنی و ارزیابی مجدد بیشترین توان را برای پیش­بینی باورهای وسواسی دارند. %> http://icssjournal.ir/article-1-302-fa.pdf %P 63-71 %& 63 %! %9 Research %L A-10-2-281 %+ Educational Psychology of Tabriz University, Tabriz, Iran. %G eng %@ 1561-4174 %[ 2013