TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 15 IS - 2 PY - 2013 Y1 - 2013/7/01 TI - Evaluating the possible relationship between the maternal emotional intelligence and children’s theory of mind TT - رابطۀ هوش هیجانی مادران با توانایی نظریۀ ذهن کودکان N2 - هدف: ارتباط نزدیک زوج مادر- کودک باعث شکل­گیری بسیاری از ویژگی­های روان‌شناختی کودک می­شود. نظریۀ ذهن کودک یکی از مجموعه توانمندی­هایی است که از این رابطه تأثیر می­پذیرد و هوش هیجانی مادر یکی از عوامل مؤثر بر توان­مندی­های کودک است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش هیجانی مادران با نظریۀ ذهن کودکان است. روش: در این پژوهش که ۱۸۹ کودک (۱۰۲ پسر، ۸۷ دختر) چهار تا پنج سالۀ مهد­کودک­های شهر تهران همراه با مادرانشان در آن شرکت کردند، برای سنجش هوش هیجانی مادران از فرم فارسی مقیاس هوش هیجانی (EIS) و برای سنجش توانایی نظریۀ ذهن از سه نمونه از تکالیف رایج باور کاذب(FBT) استفاده شد. یافته­ ها: یافته­های این پژوهش نشان داد که بین نمرۀ کلی هوش هیجانی مادران و مؤلفۀ بهره­وری هیجانی با نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطۀ معنادار وجود دارد. نتیجه ­گیری: این نتایج بیانگر آن است که والدین برای اینکه بتوانند مرجع و الگوی مناسبی برای کودکشان باشند، باید در تنظیم هیجان­های خود نوعی آگاهی هیجانی داشته باشند و واکنش و پاسخ­دهی هیجانی مناسبی ابراز کنند. همچنین آنها باید هنگام گفت و گو با فرزندانشان دربارۀ هیجان­ها طوری عمل کنند که آنها را در برابر میزان بهره­مندی از آگاهی هیجانی و توان تنظیم آن و در نتیجه دیدگاه­گیری و نظریۀ ذهن ایمن کند. SP - 40 EP - 49 AU - Ghorbali, Akram AU - Besharat, Mohammad Ali AD - Tehran University, Tehran, Iran. KW - Emotional Intelligence KW - Theory Of Mind KW - False Belief Task KW - Parent-Child Interaction UR - http://icssjournal.ir/article-1-297-fa.html ER -