RT - Journal Article T1 - Evaluating the possible relationship between the maternal emotional intelligence and children’s theory of mind JF - icss YR - 2013 JO - icss VO - 15 IS - 2 UR - http://icssjournal.ir/article-1-297-fa.html SP - 40 EP - 49 K1 - Emotional Intelligence K1 - Theory Of Mind K1 - False Belief Task K1 - Parent-Child Interaction AB - هدف: ارتباط نزدیک زوج مادر- کودک باعث شکل­گیری بسیاری از ویژگی­های روان‌شناختی کودک می­شود. نظریۀ ذهن کودک یکی از مجموعه توانمندی­هایی است که از این رابطه تأثیر می­پذیرد و هوش هیجانی مادر یکی از عوامل مؤثر بر توان­مندی­های کودک است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ هوش هیجانی مادران با نظریۀ ذهن کودکان است. روش: در این پژوهش که ۱۸۹ کودک (۱۰۲ پسر، ۸۷ دختر) چهار تا پنج سالۀ مهد­کودک­های شهر تهران همراه با مادرانشان در آن شرکت کردند، برای سنجش هوش هیجانی مادران از فرم فارسی مقیاس هوش هیجانی (EIS) و برای سنجش توانایی نظریۀ ذهن از سه نمونه از تکالیف رایج باور کاذب(FBT) استفاده شد. یافته­ ها: یافته­های این پژوهش نشان داد که بین نمرۀ کلی هوش هیجانی مادران و مؤلفۀ بهره­وری هیجانی با نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطۀ معنادار وجود دارد. نتیجه ­گیری: این نتایج بیانگر آن است که والدین برای اینکه بتوانند مرجع و الگوی مناسبی برای کودکشان باشند، باید در تنظیم هیجان­های خود نوعی آگاهی هیجانی داشته باشند و واکنش و پاسخ­دهی هیجانی مناسبی ابراز کنند. همچنین آنها باید هنگام گفت و گو با فرزندانشان دربارۀ هیجان­ها طوری عمل کنند که آنها را در برابر میزان بهره­مندی از آگاهی هیجانی و توان تنظیم آن و در نتیجه دیدگاه­گیری و نظریۀ ذهن ایمن کند. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-297-fa.html M3 ER -