TY - JOUR T1 - Cognitive Abilities Questionnaire: Development and Evaluation of Psychometric Properties TT - پرسش‌نامۀ توانایی‌های شناختی: طراحی و بررسی خصوصیات روان‌سنجی JF - icss JO - icss VL - 15 IS - 2 UR - http://icssjournal.ir/article-1-289-fa.html Y1 - 2013 SP - 11 EP - 19 KW - Cognitive Abilities Questionnaire KW - Validity KW - Reliability N2 - هدف:فعالیت­ های روزانه نیازمند توانایی­ های شناختی است و نقص این توانایی­ها با بررسی این فعالیت­ها قابل شناسایی است. هدف این مطالعه، طراحی یک آزمون پرسش‌نامه­ ای برای سنجش توانایی­ های شناختی و بررسی خصوصیات روان­سنجی آن است. روش: در این پژوهش که به صورت سه مطالعۀ مقطعی مجزا اجرا شد، یک­هزار و ۹۵ نفر(۴۴۴ مرد و ۶۵۱ زن) برای تکمیل نسخۀ ابتدایی پرسش­نامه به منظور تحلیل عاملی اکتشافی، ۵۰ نفر در مطالعۀ آزمون- بازآزمون با فاصلۀ سه هفته تا یک ماه به منظور پایایی پرسش­نامه و ۱۸۱ سالمند و ۲۲۴ جوان برای بررس روایی تمیز پرسش‌نامه شرکت کردند. برای تحلیل داده­ ها، از آزمون­های تحلیل عاملی، کومولوگروف اسمیرنف، آزمون پیرسون و آزمون تی استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل عاملی اکتشافی، هفت عامل حافظه، کنترل مهاری و توجه انتخابی، تصمیم­گیری، برنامه ­ریزی، توجه پایدار، شناخت اجتماعی و انعطاف ­پذیری شناختی را از آزمون استخراج کرد. آلفای کرونباخ پرسش­نامه ۰/۸۳۴ و همبستگی پیرسون دو نوبت آزمون در سطح ۰/۰۱ معنادار بود. تمامی مقیاس­ های آزمون (به جز شناخت اجتماعی) در سطح ۰/۰۱ با معدل همبستگی داشتند. آزمون تی بین تمامی شاخص­های آزمون (به جز برنامه­ریزی و شناخت اجتماعی) تفاوت معنا­داری نشان داد. نتیجه‌گیری: روایی و پایایی پرسش­نامۀ طراحی­ شده به منظور ارزیابی کارکردهای شناختی مطلوب بود . توانایی شناختی افراد با بررسی دقیق فعالیت­ های روزانه نیازمند توانایی شناختی قابل ارزیابی است. M3 ER -