AU - Amirabadi, Fatemeh AU - Aliakbari, Mahnaz AU - Kaku Juibari, Aliasghar AU - Shaghaghi, Farhad AU - Zare, Nushin AU - Khaleghi, Faeze TI - The Role of Theory of Mind and Executive Function in Predicting Empathy PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 15 VI - 2 IP - 2 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-288-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-288-fa.pdf SO - icss 2 AB  - هدف: همدلی ظرفیت بنیادین انسانها در برقراری ارتباط است که دارای عنصر هیجانی و شناختی است. در پژوهش حاضر ما نقش دو سازه شناختی، تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیش­بینی همدلی بررسی کردیم. روش: به این منظور، ۱۵۰ کودک از پایه اول و دوم دبستان به شیوه خوشه­ای چند مرحله­ای از مدارس شهر اراک انتخاب شدند. در این مطالعه، برای سنجش همدلی از پرسشنامه ایزنبرگ، فبس، ارسکارلو، برای سنجش تئوری ذهن از پرسشنامه تئوری ذهن استپمن و برای سنجش کارکردهای اجرایی از خرده مقیاس برج آزمون نپسی استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از روش آماری تحلیل رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ­ها: یافته‌ها به این قرار بود: الف) همبستگی تئوری ذهن و کارکرد اجرایی با همدلی هردو معنادار بود. ب) تئوری ذهن و کارکرد اجرایی هردو قادر به پیش­بینی همدلی بودند. ج) کارکردهای اجرایی نسبت به تئوری ذهن در پیش­بینی همدلی از قدرت پیش­بینی بهتری برخوردار بود. د) سن به عنوان متغیر کمکی، بهترین پیش­بینی‌کننده همدلی بود. نتیجه‌گیری: سازه­های شناختی چون کارکرد اجرایی و تئوری ذهن بر میزان همدلی فرد اثرگذارند. از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است، می­توان برای افزایش همدلی افراد بر آموزش متغیرهایی چون کارکردهای اجرایی و تئوری ذهن تاکید کرد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 1 PT - YR - 2013