RT - Journal Article T1 - The Effect of Attention, Levels- of -Processing, and Interest in The Subject of Study on Explicit and Implicit Memory of Students JF - icss YR - 2007 JO - icss VO - 8 IS - 4 UR - http://icssjournal.ir/article-1-265-fa.html SP - 22 EP - 32 K1 - Interest K1 - Attention K1 - Explicit Memory K1 - Implicit Memory K1 - Levels Of Processing K1 - Focused Attention K1 - Divided Attention AB - هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر توجه و سطوح پردازش بر عملکرد حافظه و یادآوری واژه‌ها به‌صورت حافظه آشکار و نهان در دو حالت مختلف که موضوع درس، مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد می‌پردازد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بود و به‌صورت انفرادی و با استفاده از ابزار اندازه‌گیری رایانه‌ای روی ۱۶۰ دانشجو اجرا شد. داده‌ها با روش تحلیل واریانس سه‌راهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: توجه متمرکز، علاقه به موضوع و پردازش عمقی، موجب می‌شد که عملکرد حافظه آشکار در بالاترین حد قرار گیرد و برعکس، پردازش سطحی، توجه تقسیم‌شده و فقدان علاقه به موضوع درس، به پایین‌ترین عملکرد حافظه آشکار منجر می‌شد. نتیجه‌گیری: اثر متغیرها بر حافظه نهان و آشکار از برخی جهات متفاوت است، به‌این صورت که تأثیر سه عامل علاقه، توجه و سطوح پردازش برحافظه آشکار به ترتیب در رده‌های اول تا سوم، و تأثیر دو عامل علاقه و توجه بر حافظه نهان در رده‌های اول و دوم قرار می‌گیرد.سطوح پردازش بر حافظه نهان تأثیر قابل توجهی ندارد. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-265-fa.html M3 ER -