@ARTICLE{Mousavi-Nasab, author = {Aminaee, Fereshteh and Mousavi-Nasab, Seyed Mohammad Hossein and }, title = {The Comparison of Executive Functions in Students with And Without Reading Disorder}, volume = {16}, number = {3}, abstract ={هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازمان‌دهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری را در کودکان نارساخوان و عادی مقایسه می‌کند. روش: در این پژوهش علی- مقایسه‌ای از میان ۷۰ دانش‌آموز دورۀ ابتدایی، بر اساس نمونه‌گیری تصادفی، دو گروه۳۰ نفرۀ نارساخوان و ۴۰ کودک عادی انتخاب و مقایسه شدند. داده‌ها با استفاده ازآزمون‌های تشخیصی خواندن، آزمون عصب‌روان‌شناختی وشخصیتی کولیج و نیز آزمون هوشی وکسلر به دست آمد. یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کودکان نارساخوان در کارکردهای اجرایی سازمان-دهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی وبازداری با کودکان عادی تفاوت دارند. کارکرد اجرایی دانش‌آموزان نارساخوان پسر در خرده‌مقیاس‌های سازمان‌دهی و بازداری به طور معناداری بهتر از دانش‌آموزان نارساخوان دختر بود، اما درکارکرد اجرایی کلی و خرده‌مقیاس تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی بین دانش-آموزان نارساخوان پسر و دختر تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: کارکرد اجرایی شامل سازمان‌دهی، بازداری و تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی دانش‌آموزان نارساخوان ضعیف‌تر از دانش‌آموزان عادی است. تشخیص بموقع اِشکال در کارکردهای اجرایی و مداخلۀ صحیح در پیشگیری و درمان اختلال خواندن تأثیرگذار است. }, URL = {http://icssjournal.ir/article-1-255-fa.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-255-fa.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Sciences}, doi = {}, year = {2014} }