TY - JOUR T1 - Cognitive Inflixibility And Problem Solving Styles Among Ruminative And Nonruminative Students TT - مقایسۀ انعطاف‌ناپذیری شناختی و سبک‌های حل‌مسأله در دانشجویان دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری JF - icss JO - icss VL - 16 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-254-fa.html Y1 - 2014 SP - 31 EP - 41 KW - Cognitive Inflexibility KW - Problem Solving Style KW - Ruminator N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ انعطاف‌ناپذیری شناختی و راهبردهای حل‌مسأله در دانشجویان دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری اجرا شد. روش: این پژوهش از حیث هدف بنیادی و از نظر شیوۀ جمع‌آوری داده‌ها توصیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران تشکیل می‌دادند که بعد از انتخاب تصادفی چهار دانشگاه ، 400 دانشجو با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و مقیاس‌های سبک پاسخ‌دهی و افسردگی بک برای آنها اجرا شد. بعد از تحلیل اولیه، 60 نفر به عنوان نمونۀ هدف انتخاب و به دو گروه نشخوارکننده و غیرنشخوارکننده تقسیم شدند. در مرحلۀ بعد آزمون گنجینۀ لغات، کارت‌های ویسکانسین و پرسش‌نامۀ سبک‌های حل مسأله اجرا شد. نتایج با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان دادند که از نظر خطای درجاماندگی و شکست در حفظ مجموعه‌سازی افراد دارای نشخوار فکری و بدون نشخوار فکری تفاوت معناداری دارند. همچنین بین گروه‌ها فقط در راهبرد درماندگی و مهارگری تفاوت معنادار وجود دارد و در سایر راهبردهای حل مسأله دو گروه تفاوت معناداری ندارند. نتیجه‌گیری: با استفاده از درمان درجاماندگی می‌توان نشخوار فکری و افسردگی را کاهش داد، بنابراین درمانگران با یافتن فنونی برای افزایش انعطاف‌پذیری شناختی و آموزش آن به بیماران می‌توانند افق‌های تازه‌ای در برابر درمان افسردگی ایجاد کنند. M3 ER -