@ARTICLE{Asli Azad, author = {Asli Azad, Moslem and Faramarzi, Salar and Arefi, Mozhgan and Farhadi, Tahereh and Fakkar, Atefeh and }, title = {The Effectiveness of Meta-Cognitive Knowledge on Reduced Hyperactivity and Improved Attention in Children Afflicted With Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) in the Primary School}, volume = {16}, number = {1}, abstract ={هدف: به دلیل تأثیر نامطلوب اختلال نارسایی توجه و فزون­ کنشی (ADHD) بر رشد استعدادهای ذهنی و مهارت­ های اجتماعی- عاطفی کودکان، برای درمان این مشکل مداخلات روان­شناختی مختلفی پیشنهاد شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون­ کنشی و افزایش توجه کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون­کنشی بود. روش: جامعۀ آماری این پژوهش را دانش‌آموزان ابتدایی مبتلا به نارسایی توجه و فزون­کنشی شهر اصفهان که در سال تحصیلی92- 91 به تحصیل اشتغال داشتند تشکیل می­دادند. برای اجرای این پژوهش، 30 کودک دارای نشانگان این اختلال به شیوۀ نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیش­آزمون- پس­ آزمون 15 نفرشان در گروه آزمایش و 15 کودک دیگر در گروه کنترل قرارداده شدند. برای گروه آزمایش، مداخلات مربوط به آموزش دانش فراشناختی اعمال شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش­نامۀ کانرز والدین(2007) و مصاحبۀ بالینی بود. داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش دانش فراشناختی بر کاهش فزون­کنشی و افزایش توجه کودکان دارای نارسایی توجه و فزون­کنشی در مراحل پس­آزمون و پیگیری مؤثر است. (1،27) =F 85/65 و 0/0001>P ، 131/16 =(1،27)F و 0/0001>P نتیجه ­گیری: با توجه به اینکه فرایند فراشناختی در کودکان مبتلا به نارسایی توجه و فزون­ کنشی خودکار نیست، آموزش این دانش به این کودکان برای کاهش رفتار فزون­ کنشی و افزایش تمرکز و توجه طولانی ­تر آنها به یک تکلیف مشخص بسیار مهم است }, URL = {http://icssjournal.ir/article-1-223-fa.html}, eprint = {http://icssjournal.ir/article-1-223-fa.pdf}, journal = {Advances in Cognitive Sciences}, doi = {}, year = {2014} }