TY - JOUR T1 - Academic Performance in Adolescents With Type I Bipolar Disorder and The Effect of Comorbid Psychiatric Disorders TT - عملکرد تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و تأثیر همبودی سایر اختلالات روانپزشکی JF - icss JO - icss VL - 7 IS - 4 UR - http://icssjournal.ir/article-1-175-fa.html Y1 - 2006 SP - 22 EP - 27 KW - Bipolar disorder KW - Academic failure KW - Comorbidity KW - Adolescents N2 - هدف: افت عملکرد تحصیلی به‌دنبال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع یک (BID) گزارش شده است. در این مطالعه افت تحصیلی در سال‌های نوجوانی و نیز تأثیر اختلالات روانپزشکی همزمان بر عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده است. روش: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، نوجوانان مبتلا به (BID) بستری در بیمارستان روزبه در طول یک سال تحصیلی، از نظر سال‌های مردودی، ترک تحصیل و افت تحصیلی کلی و نیز تأثیر اختلالات همزمان بر عملکرد تحصیلی بررسی شدند. جمع‌آوری اطلاعات بر اساس گزارش بیماران و تشخیص اختلالات بر اساس مصاحبه بالینی بر مبنای (DSM-IV( بود. یافته‌ها: تعداد ۷۵ نفر ازمبتلایان به BID)) (۵۲% دختر و ۴۸% پسر) با میانگین سنی ۱۵/۴۱ سال (انحراف‌معیار ۱/۷) وارد مطالعه شدند. آزمودنی‌ها به‌طور متوسط ۴۸/۱ سال (انحراف‌معیار ۸/۱) افت تحصیلی و ۶۰% آنها حداقل یکسال عقب‌ماندگی تحصیلی داشتند. تفاوت گروه بیماران بدون همبودی با گروهی که حداقل یک اختلال روانپزشکی دیگر داشتند از نظر میزان افت تحصیلی به لحاظ آماری معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: اختلال دوقطبی نوع یک در گروه نوجوانان بستری موجب افت تحصیلی شده، ولی وجود همبودی‌ها تأثیر چندانی در میزان افت تحصیلی ندارد. M3 ER -