RT - Journal Article T1 - Study of the Ability of First Phoneme Identify of Words and Nonwords in Normal 5-6 Year-old Persian-speaking Children JF - icss YR - 2011 JO - icss VO - 12 IS - 4 UR - http://icssjournal.ir/article-1-174-fa.html SP - 25 EP - 35 K1 - Phonological Awareness K1 - Children K1 - Phoneme Identification K1 - Persian Language K1 - Word And Nonword AB - هدف: مقایسه توانایی شناسایی واج آغازین، به عنوان بخشی از مهارت آگاهی از واج در کلمه‌ها و ناکلمه‌ها (کلمه‌های بی‌معنا) و اثر بعضی متغیرها (شیوۀ تولید و واک­داری یا بی‌واکی واج هدف و موقعیت واج) بر این مهارت در کودکان پنج تا شش سالۀ فارسی زبان. روش: در این مطالعه که از نوع توصیفی- تحلیلی بود، ۱۰۰ کودک طبیعی(۵۰ دختر و ۵۰ پسر) پنج تا شش سالۀ فارسی زبان مهدکودک‌های شهر تهران مقایسه شدند. ابزار پ‍‍‍ژوهش ۲۴ کلمه و ۲۴ ناکلمه بود که تمامی آنها در موقعیت آغازین کلمه یا ناکلمه بودند. پایایی و روایی تکالیف با استفاده از روش­های شاخص روایی محتوایی، تکرارپذیری نسبی و خطای معیار اندازه‌گیری بررسی شد. برای مقایسۀ توانایی کودکان در شناسایی واج آغازین کلمه‌ها و ناکلمه‌ها و بررسی سایر متغیرها از روش آماری t گروه‌های وابسته استفاده شد و دخترها و پسرها با آزمون t در نمونه‌های مستقل مقایسه شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تکالیف طراحی شده از پایایی و روایی خوبی برخوردار است. در هر دو گروه پسر و دختر توانایی شناسایی واج آغازین کلمه بیشتر از ناکلمه (۰/۰۵p<) و شناسایی واج‌های سایشی، بی‌واک و آغازکنندۀ هجای اول آسان­تر بود (۰/۰۵p<). دو گروه دختر و پسر در هیچ کدام از تکالیف تفاوت معناداری نشان ندادند (p=۰/۸۷). نتیجه‌گیری: توانایی شناسایی واج در کودکان سنین پیش از دبستان متأثر از متغیرهای مختلفی است. شناسایی واج آغازین کلمه‌های معنادار راحت‌تر از ناکلمه‌ها بود. امتیاز دختران در تکالیف طراحی شده کمی بیشتر از پسران بود، ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار نبود. تکالیف طراحی شده معیار مناسبی برای ارزیابی شناسایی واج آغازین در کودکان طبیعی است. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-174-fa.html M3 ER -