RT - Journal Article T1 - The Effect of Social Skills Education on The Function of Grade Four Elementary Students JF - icss YR - 2005 JO - icss VO - 7 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-166-fa.html SP - 51 EP - 57 K1 - School K1 - Mental health K1 - Social skills AB - هدف: در این مطالعه تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر عملکرد کودکان دبستانی مدرسه‌ای در تهران بررسی گردید. روش: در یک بررسی قبل و بعد، اثر برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر 26 نفر از دانش‌آموزان کلاس چهارم یکی از دبستان‌های ناحیه هشت آموزش و پرورش تهران بر اساس راهنمای مربوط به کودکان دبستانی، بررسی گردید. نمونه‌گیری به روش در دسترس و از طریق مراجعه به مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان بود. مهارت‌ها در سه سطح دانش‌آموزان، معلمان و والدین به وسیله دو فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان آموزش داده شد. پس از انجام مداخلات و تکمیل پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات‏ (SDQ)، نتایج قبل و بعد مقایسه شدند. یافته‌ها: تغییر رو به کاهش نمره شاخص کل مشکلات بعد از مداخله معنی‌دار بود، ولی در سایر شاخص‌ها یعنی نشانه‌های سلوک، هیجانی، بیش‌فعالی، مشکلات ارتباطی با همسالان و بروز رفتارهای جامعه‌پسند تفاوت قبل و بعد معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: برنامه بهداشت روان در مدارس ممکن است بتواند از مشکلات دانش‌آموزان بکاهد و توانمندی آنها را ارتقا دهد. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-166-fa.html M3 ER -