TY - JOUR T1 - Therelationship Between Metacognitive Beliefs With Saving Behavior/Hoarding Among Graduate Students TT - ارتباط باورهای فراشناختی دانشجویان با مؤلفه‌های رفتارذخیره‌ای/احتکار JF - icss JO - icss VL - 15 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-152-fa.html Y1 - 2013 SP - 41 EP - 49 KW - Saving Behavior KW - Hoarding KW - Metacognitive Beliefs KW - Graduate Students N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی با رفتارذخیره‌ای/ احتکار در جمعیت غیر بالینی انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های شهر اصفهان بودند. تعداد۳۷۰ دانشجو از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند، ۳۵۵ نفر از آنان (۱۹۸زن و ۱۵۷مرد) به پرسشنامه رفتار ذخیره‌ای شامل ابعاد سه گانه: درهم ریختگی، اندوخته سازی و کسب اشیاء، وپرسشنامه فراشناخت-۳۰ شامل ابعاد پنج گانه: باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی، کنترل افکار و خودآگاهی شناختی پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین رفتار ذخیره‌ای/ احتکار و باورهای فراشناختی همبستگی مثیت معنادار وجود دارد (۰/۰۱>P)نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که ۲۰/۵ درصد از واریانس عامل درهم ریختگی توسط باورهای مثبت در باره نگرانی و خودآگاهی شناختی، ۲۵/۸ در صد از واریانس عامل اندوخته سازی توسط باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر و اطمینان شناختی، و ۲۰/۹ درصد از عامل کسب اشیاء توسط باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، کنترل افکار و خود آگاهی شناختی تبیین می شود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، سه بعد فراشناختی: باورهای مثبت در باره نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، و خودآگاهی شناختی نقش جدی در پیش بینی رفتارذخیره ای/احتکار دارند که لازم است توسط پژوهشگران و درمانگران بیشتر مورد توجه قرار گیرند. M3 ER -