TY - JOUR T1 - Comparison of Phonological Abilities in Two Subgroups With Either Perceptual or Linguistic Dyslexia TT - مقایسه مهارت های واج شناختی در دو زیر گروه ادراکی و زبانی اختلال خواندن JF - icss JO - icss VL - 7 IS - 3 UR - http://icssjournal.ir/article-1-148-fa.html Y1 - 2005 SP - 25 EP - 35 KW - Phonology KW - Reading disorder KW - Neuropsychology KW - Children N2 - هدف: چنین به نظر می‌رسد که در یک طبقه‌بندی نسبتاً معتبر می‌توان علاوه بر برجسته ساختن مبانی نوروسایکولوژیک کودکان دارای اختلال خواندن، آنها را بر اساس صحت خواندن به دو زیر گروه ادراکی و زبانی تقسیم کرد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه پردازش مهارت‌های واج‌شناختی در این دو زیرگروه است. روش: در یک پژوهش توصیفی- پس رویدادی، بر اساس تحلیل‌ آماری عملکرد آموزشی گروه نمونه، ۵۰ دانش‌آموز، واجد ملاک‌های تشخیصی مشکلات خواندن بودند که برای آزمون فرضیه‌های تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل آزمون خواندن، آزمون مهارت واج‌شناختی و مقیاس پیشرونده هوش (ریون) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون غیرپارامتریک ارزشیابی شدند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش در برخی از مهارت‌های واج‌شناختی (سرعت نامیدن اعداد، سیالی کلمات هم‌پیش‌حرف، تعویض صدا و سرعت خواندن) میان رتبه‌های دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که گروه‌بندی کودکان مبتلا به اختلال خواندن به دو زیرگروه ادراکی و زبانی، دارای اعتبار باشد و هر یک از این دو زیرگروه‌ دارای خاستگاه‌های نوروسایکولوژیکی متفاوتی ‌باشند. کودکان گروه ادراکی در مقایسه با گروه زبانی در دستیابی به ساختار اشکال حروف، واج‌ها، ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات واج‌شناختی از حافظه بلندمدت، کاربرد واج‌ها و گفتار توانمندتر هستند. M3 ER -