AU - Salehi, Javad AU - Mohammadi, Noorollah AU - Onagh, Amir TI - The Role of Using Kinesthetic Schemas in Analogical Problem Solving PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 12 VI - 3 IP - 3 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-123-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-123-fa.pdf SO - icss 3 AB  - هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نحوۀ پردازش مسألۀ منبع بر تشکیل طرح­وارۀ راه حل و انتقال آن به مسألۀ آماج در یک موقعیت حل مسألۀ قیاسی بود. روش: بر اساس یک طرح آزمایشی «پس آزمون چند گروهی»،۹۰ دانشجوی پسر مقطع کارشناسی دانشگاه زنجان در سه گروه آزمایشی کلامی، نقاشی و نمایش، ابتدا داستان ژنرال و دیکتاتور را مطالعه کرده و سپس به روش گروه خود آن را بازآفرینی کردند. در مرحلۀ بعد، هر سه گروه در مورد حل مسألۀ اشعه و تومور، که طرح­وارۀ مورد نیاز برای حل آن در داستان اولیه نهفته بود، اقدام کردند. یافته­ ها: نتایج حاکی از آن است که قبل از اشاره به تشابه ساختاری داستان ژنرال و مسألۀ اشعه، آزمودنی­هایی که داستان را به صورت نمایشی بازآفرینی کرده بودند، در حل مسألۀ آماج موفق­تر از آزمودنی­هایی عمل کردند که داستان را صرفاً به صورت کلامی یا تصویری بازنمایی کرده بودند، این در حالی است که از نظر کیفیت یادآوری داستان ژنرال بین سه گروه کلامی محض، نقاشی و نمایش تفاوتی دیده نشد یا حتا از نظر کمیت این تفاوت به ضرر گروه نمایش بود. نتیجه­ گیری: از آنجا که حل موفقیت­ آمیز مسألۀ آماج، در این آزمایش، مستلزم به­کارگیری یک طرح­وارۀ جنبشی بود و چون احتمال تشکیل چنین طرح‌واره‌ای هنگام انجام دادن رفتارهای حرکتی (نمایش) بیش از سایر حالات است، آزمودنی­های گروه نمایش در حل این مسأله موفق­تر از سایر گروه­ها عمل کردند. در مجموع، نتایج حاکی از آن است که برای انتقال موفقیت­آمیز اصول از منبع به آماج، صرف غنی بودن طرح­واره­های تشکیل شده، هنگام ادراک منبع، کافی نیست، بلکه برای حل مسألۀ آماج طرح­وارۀ تشکیل شده باید با طرح­وارۀ مورد نیاز هم­جنس باشد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 59 PT - Research YR - 2010