%0 Journal Article %A Ourang, Tahereh %A Azad Fallah, Parviz %A Dezhkam, Mahmoud %T The Study of Defense Mechanisms Pattern Regarding Creative Thinking Level %J Advances in Cognitive Sciences %V 12 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-122-fa.html %R %D 2010 %K Creative Thinking, Defense Mechanism, Creative Defensive Style, %X هدف: در این پژوهش، برای فهم بیشتر ویژگی­های شخصیتی متفاوت افراد دارای تفکر خلاق، کمّیت و کیفیت سازوکار­های دفاعی و سبک دفاعی آنها بررسی شده است. روش: ابتدا با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، ۲۵۸ نفر از دانشجویان دختر کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه تربیت مدرس، پرسشنامۀ تفکر خلاق عابدی را تکمیل کردند. سپس از میان این شرکت­کنندگان، دو گروه ۳۰ نفری از آزمودنی­هایی که بیشترین و کمترین نمرات را در این آزمون گرفته بودند، به عنوان دو گروه مقایسۀ پژوهش انتخاب شدند. برای سنجش سبک و سازوکار­های دفاعی از پرسشنامۀ سبک­های دفاعی استفاده شد. در پایان، داده­ها به وسیلۀ آزمون t برای گروه­های مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: افراد دارای تفکر خلاق و افرادی که از تفکر خلاق کمتری برخوردارند، در نرخ کلّی استفاده از سازوکارهای دفاعی تفاوتی با هم ندارند. سبک دفاعی افراد دارای تفکر خلاق، رشدیافته­تر از افراد دارای تفکر کمتر خلاق است؛ و افراد دارای تفکر کمتر خلاق، بیشتر از الگوی سازوکارهای دفاعی رشدنایافته استفاده می­کنند. به طور کلّی، ویژگی اصلی الگوی دفاعی گروه دارای تفکر خلاق، در مقایسه با گروه دارای تفکر کمتر خلاق، استفادۀ زیاد آنها از سازوکار­های دفاعی رشدیافتۀ والایش، طنز و پیشاپیش­نگری و سازوکار­های رشدنایافتۀ دلیل­تراشی، تجزیه و انکار است؛ در حالی که مشخصۀ اصلی الگوی دفاعی گروه دارای تفکر کمترخلاق، استفادۀ زیاد آنها از سازوکارهای دفاعی رشدنایافتۀ فرافکنی، به عمل­درآوری، دوپاره‌سازی، رفتار پرخاشگرانه- منفعلانه، خیال­پردازی، جابه­جایی و جسمانی­سازی است. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعۀ حاضر بار دیگر بر اهمیت تفاوت گذاشتن بین دو حوزۀ عمدۀ خلاقیت تأکید می­کند. به علاوه، همسو با یافته­های تحقیقات پیشین، نتایج نشان می­دهند که افراد دارای تفکر خلاق به دلیل استفاده از نوعی سبک دفاعی خلاق، از افراد دارای تفکر کمترخلاق متمایزند. %> http://icssjournal.ir/article-1-122-fa.pdf %P 49-58 %& 49 %! %9 Research %L A-10-2-101 %+ Tarbiat Modares University, Tehran, Iran. %G eng %@ 1561-4174 %[ 2010