%0 Journal Article %A Delavarpouraghdam, Morteza %A Moradi, Alireza %A Hasani, Jafar %A Nouri, Robabeh %T The role of self-complexity, evaluative self-organization, and self-concept clarity in predicting cognitive flexibility in Afghan immigrant adolescents %J Advances in Cognitive Sciences %V 24 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-1419-fa.html %R 10.30514/icss.24.3.164 %D 2022 %K Cognitive flexibility, Self-complexity, Self-concept clarity, Evaluative self-organization, %X مقدمه: نوجوانان مهاجر از آسیب­‌پذیرترین قشرهای اجتماعی بوده و بررسی عواملی که به ارتقای سازگاری این گروه کمک کند حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف پیش­بینی انعطاف­‌پذیری شناختی بر مبنای ویژگی­‌های خود ساختاری انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع همبستگی بود. سه ویژگی خود ساختاری شامل پیچیدگی خود، وضوح خودپنداره و ساختار ارزش‌­گذاری خودپنداره به عنوان متغیرهای پیش­بین و انعطاف­‌پذیری شناختی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شدند. جامعه آماری شامل تمام نوجوانان مهاجر افغان با سواد خواندن و نوشتن در دامنه سنی 11 تا 19 سال که در ایران سکونت دارند بود. نمونه­‌ای به حجم 147 نفر از چهار شهر تهران، قم، سمنان و مشهد به شیوه نمونه­‌گیری نوع در دسترس وارد مطالعه شدند. برای گردآوری داده­‌ها از تکلیف دسته­‌بندی اسنادهای خود توصیفی Linville (1985)، مقیاس وضوح خودپنداره Campbell (1996) و آزمون دسته­‌بندی کارت­‌های ویسکانسین (1993) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­‌ها در نرم­‌افزار SPSS-22 و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام انجام شد. یافته‌­ها:. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون از میان ویژگی­‌های خود ساختاری، دو ویژگی وضوح خودپنداره و ساختار ارزش­‌گذاری می­‌توانند در پیش­‌بینی انعطاف­‌پذیری شناختی نقش داشته باشند. این دو ویژگی در مجموع توانستند 8/10 درصد از واریانس شاخص تعداد طبقات تکمیل ­شده و 7/11 درصد از واریانس شاخص تعداد پاسخ­‌های منفی آزمون ویسکانسین را تبیین کنند. از بین ویژگی­‌های خود ساختاری صرفا ساختار ارزش­‌گذاری توانست در مجموع 9/4 درصد از واریانس شاخص تعداد خطاهای درجاماندگی را پیش­‌بینی کند. نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج، دو ویژگی خود ساختاری شامل وضوح خودپنداره و ساختار ارزش­‌گذاری خودپنداره با انعطاف­‌پذیری شناختی نوجوانان مهاجر افغان مرتبط بوده و قادر به پیش‌­بینی آن هستند که می­‌توانند در برنامه­‌ریزی برای ارتقا سازگاری، آنها را مد­نظر قرار داد. %> http://icssjournal.ir/article-1-1419-fa.pdf %P 164-178 %& 164 %! %9 Research %L A-10-1480-1 %+ Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran,Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2022