%0 Journal Article %A Sasaninezhad, Mahdieh %A Moradi, Alireza %A Almasi-Dooghaee, Mostafa %A Azarnoush, Hamed %T Evaluation of the effectiveness of the cognitive empowerment program based on virtual reality technology on working memory for the elderly with mild cognitive impairment %J Advances in Cognitive Sciences %V 24 %N 1 %U http://icssjournal.ir/article-1-1324-fa.html %R 10.30514/icss.24.1.41 %D 2022 %K Cognitive empowerment, Mild cognitive impairment, Virtual reality, Working memory, %X مقدمه: آسیبِ شناختیِ خفیف از شایع­ترین مشکلات شناختی دوران سالمندی است که از آن جمله می‌‌‌­توان به نقص در حافظه ­کاری اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر طراحی، امکان­‌سنجی و تاثیر یک برنامه توانمندسازی شناختی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی در راستای بهبود حافظه­‌کاری دیداری و کلامی این افراد بود. روش کار: پژوهش حاضر در قالب یک طرح شبه‌­آزمایشی پیش­‌آزمون، پس­‌آزمون به همراه پیگیری انجام شد. از بین سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. ابزار ارزیابی شامل آزمون­‌های فراخنای ­ارقام و فراخنای ­نمادی بود که در 3 مرحله‏ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پس از یک ماه اجرا شد. مداخله شامل برنامه مبتنی بر واقعیت مجازی بود که برای10 جلسه 30 دقیقه‌‏ای طراحی شد. روش‌­های آماری پژوهش حاضر از طریق نرم‌افزار SPSS-26 انجام شد. یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس درون­‌گروهی_بین­‌گروهی مختلط بیانگر تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل در فراخنای ­ارقام و فراخنای ­نمادی بود. بین میانگین فراخنای ­ارقام در مرحله پیش­‌آزمون با دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری و همچنین دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری تفاوت معنادار مشاهده شد. میانگین فراخنای ­نمادی در مرحله پیش­‌آزمون با دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری از تفاوت معناداری برخوردار بود. اما میان نتایج دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری تفاوت معنادار ملاحظه نشد. نتیجه­‌گیری: نتایج حاصل نشان داد توانمندسازی شناختی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی می‌تواند منجر به بهبود حافظه‌ کاری سالمندان مبتلا به آسیب شناختی خفیف شود و ماندگاری اثر در پیگیری یک ماه بعد نیز در فراخنای ارقام مشاهده شد. %> http://icssjournal.ir/article-1-1324-fa.pdf %P 41-55 %& 41 %! %9 Research %L A-10-1300-1 %+ Professor of Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Kharazmi University, Institute for Cognitive Science Studies (ICSS) Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2022