%0 Journal Article %A Sadeghi, Saeid %A Pouretemad, Hamid Reza %T Cognitive predictors of behavioral inflexibility in young children with autism spectrum disorder symptoms %J Advances in Cognitive Sciences %V 23 %N 4 %U http://icssjournal.ir/article-1-1282-fa.html %R 10.30514/icss.23.4.117 %D 2022 %K Autism spectrum disorder, Executive functions, Behavioral flexibility, %X مقدمه: یکی از علائم افراد با اختلال طیف اتیسم، انعطاف­‌ناپذیری رفتاری است که سبب ضعف در انطباق با تقاضاهای محیط و مشکلات رفتاری می­‌شود. در مطالعه حاضر به بررسی نقش کارکردهای اجرایی در پیش­‌بینی انعطاف‌­­پذیری رفتاری خردسالان با علائم اختلال طیف اتیسم پرداخته شد. روش کار: در قالب یک مطالعه همبستگی، 45 خردسال 16 الی 36 ماه با روش نمونه­‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌­­ها با استفاده از پرسشنامه سنجش کارکردهای اجرایی- نسخه پیش­‌دبستان (BRIEF-P) و نسخه تجدیدنظرشده مقیاس انعطاف‌پذیری رفتاری (BFRS-R) جمع‌­آوری شدند. برای تحلیل داده‌­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با استفاده از نرم­افزار SPSS-24 استفاده شد. یافته­‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که میزان انعطاف­ رفتاری خردسالان با بازداری (05/0p< ،37/0r=)، جابه­جایی (01/0P< ،45/0r=)، کنترل هیجانی (01/0P< ،49/0r=)، برنامه‌­ریزی/سازمان­دهی (05/0P< ،34/0r=)، خودکنترلی مهاری (01/0P< ،44/0r=)، انعطاف­‌پذیری شناختی (01/0P< ،55/0r=)، فراشناخت (05/0P< ،30/0r=) و نمره­‌کل کارکردهای اجرایی (01/0P< ،46/0r=) همبسته است. حافظه کاری رابطه معنا­داری با انعطاف­‌پذیری رفتاری خردسالان نداشت (05/0P> ،23/0r=). نمره­‌کل کارکردهای اجرایی خردسالان به ترتیب 18، 15 و 21 درصد از واریانس میزان انعطاف­‌پذیری رفتاری خردسالان نسبت به اشیاء، نسبت به محیط و نمره­‌کل انعطاف‌­پذیری رفتاری را پیش­‌بینی می­کند. کارکردهای اجرایی توانایی پیش­‌بینی معنا­دار انعطاف­‌پذیری رفتاری نسبت به افراد را نداشت. نتیجه­‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که نقص در کارکردهای اجرایی با انعطاف‌ناپذیری رفتاری در خردسالان با علائم اختلال طیف اتیسم همراه است. پیشنهاد می­‌شود که در مطالعات آتی، طراحی مداخلات زودهنگام ارتقاء کارکردهای اجرایی با هدف افزایش انعطاف‌پذیری کودکان با اختلال طیف اتیسم مورد بررسی قرار گیرد. %> http://icssjournal.ir/article-1-1282-fa.pdf %P 117-129 %& 117 %! %9 Research %L A-10-1200-1 %+ Assistant Professor, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2022