%0 Journal Article %A Ravan, Ahmad %A Samavi, Abdolvahab %A Javdan, Mosa %A Haji Alizadeh, Kobra %T Prediction of academic performance due to dimensions of academic identity, teacher support, academic adaptation, and psychological membership in school in students %J Advances in Cognitive Sciences %V 23 %N 3 %U http://icssjournal.ir/article-1-1270-fa.html %R 10.30514/icss.23.3.79 %D 2021 %K Academic performance, Teacher support, Academic adjustment, Psychological membership, %X مقدمه: مسئله موفقیت و عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم‌­ترین دغدغه‌­های هر نظام آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان دبیرستان­‌های شهرستان لارستان بود. روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه­ پژوهش شامل کلیه­ دانش‌­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر لارستان در نیمسال اول سال تحصیلی 1398-1397 بود. از میان این دانش‌­آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌­ای 400 دانش­‌آموز انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه­‌های هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­شناختی در مدرسه استفاده شد. در این پژوهش به‌ منظور تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه بوسیله SPSS-24 استفاده شد. یافته‌­ها: نتایج نشان دادند عملکرد تحصیلی را می‌توان با ترکیب خطی متغیرهای پیش‌بین، ‌پیش‌بینی نمود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 22 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیش­‌بین (هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه) قابل پیش‌­بینی است. نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه به حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه دانش‌­آموزان می­‌تواند حاوی نکات مفیدی به منظور بهبود وضعیت آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان باشد. لذا ضروری است که مدارس و مراکز مشاوره با توجه به عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان و آگاهی از عوامل موثر بر آن، برنامه‌های خاص، مدون و دقیق را تدوین نمایند تا با ایجاد زمینه­ مناسب برای به فعلیت رساندن استعداد‌های بالقوه دانش‌­آموزان، زمینه رشد و شکوفائی هر چه بیشتر آنها فراهم گردد. %> http://icssjournal.ir/article-1-1270-fa.pdf %P 79-91 %& 79 %! %9 Research %L A-10-1177-1 %+ Associate Professor, Department of Psychology, University of Hormozgan, Hormozgan, Iran %G eng %@ 1561-4174 %[ 2021