AU - Soltani Panah, Marjan AU - Asgari, Parviz AU - Naderi, Farah TI - The Effectiveness of mindfulness exercises on positive youth development components in adolescents with anxiety disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - icss JN - icss VO - 23 VI - 3 IP - 3 4099 - http://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.html 4100 - http://icssjournal.ir/article-1-1235-fa.pdf SO - icss 3 AB  - مقدمه: تأثیر منفی گسترده اضطراب در دوران نوجوانی، همراه با یافته­‌هایی که نشان می­دهد بیشتر اختلالات اضطرابی اولین بار در دوران کودکی یا نوجوانی است، نیاز به مداخله متمرکز بر نوجوانان را در این زمینه برجسته می­کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین­های ذهن­آگاهی بر مولفه­های تحول مثبت نوجوانی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون، پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را نوجوانان 13-11 سال مراجعه­کننده به مرکز مشاوره آوین تهران در سال 1399-1398 دارای اختلالات اضطرابی که توسط روان­پزشک مورد ارزیابی و تشخیص قرار گرفته و به روان­شناس ارجاع داده شده­‌اند، تشکیل دادند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه تقسیم شدند (15 نفر در هر گروه). به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی Geldof و همکاران (2014) و مقیاس اضطراب کودکان Spence (2007) استفاده شد. گروه‌ آزمایش تحت هشت جلسه هفتگی 60 دقیقه‌­ای آموزش تمرین­های ذهن‌­آگاهی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و با نرم­‌افزار SPSS-22مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج نشان داد که نسبت F تحلیل کواریانس تک­‌متغیری برای مولفه­های تحول مثبت در همه مولفه­‌ها بین گروه‌های آموزش و کنترل در پس­آزمون تفاوت معنادار دارد. بنابراین تمرین­‌های ذهن‌­آگاهی بر تمام مولفه‌­های تحول مثبت تأثیر معناداری دارد (05/0>P). نتیجه­گیری: با توجه به اثربخش بودن تمرین­‌های ذهن­آگاهی در مولفه­‌های تحول مثبت پیشنهاد می‌شود چنین برنامه آموزشی به صورت بخشی از درمان­‌های مدون مراکز مشاوره کودکان و نوجوانان دربیاید و با برگزاری کارگاه­‌های آموزشی درمان­‌گران در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - icss PG - 66 PT - Research YR - 2021