RT - Journal Article T1 - Comparing the ability of motor simulation in dyslexic and typical children during action verbs processing JF - icss YR - 2021 JO - icss VO - 23 IS - 2 UR - http://icssjournal.ir/article-1-1238-fa.html SP - 157 EP - 168 K1 - Embodiment K1 - Motor simulation K1 - Dyslexic children K1 - Action verbs AB - مقدمه: موضوع مهم در دستور ساخت­‌مدار جسمی‌­شده این است که سیستم­‌های ادراکی و حرکتی نقشی اساسی در عملکردهای عالی شناختی نظیر حافظه، درک زبان و شبیه­‌سازی ذهنی دارند. طبق اطلاعات به دست آمده از مطالعات رفتاری و عصب­‌شناختی مشخص شده است که یادآوری تجارب حرکتی منجر به فعال­سازی مکانیسم­‌های شناختی مسئول اجرای حرکت مشابه می­شود و بنابراین بخش­‌های حرکتی مشابه در مغز فعال می­‌شوند. از این رو، سؤال مهمی که پیش می‌آید این است که تا چه حد نقص در مهارت حرکتی می‌تواند بر شبیه‌سازی حرکتی حین پردازش زبان اثرگذار باشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی_تحلیلی از نوع مقایسه­‌ای بود. در این پژوهش 17 دانش­‌آموز نارساخوان (5 دختر و 12 پسر) 8 تا 13 ساله از مراکز اختلال یادگیری شهر شیراز با داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و با همسالان طبیعی خود مورد مقایسه قرار گرفتند. جهت انتخاب نمونه­‌ها، از مصاحبه بالینی، مقیاس هوش وکسلر و آزمون ادراکی_حرکتی بندر گشتالت استفاده شد. یافته‌ها: داده­‌های به دست آمده از آزمون شبیه­‌سازی حرکتی حاکی از تفاوتی معنادار میان نمرات پردازش افعال همخوان (001/0P<)، ناهمخوان با اجرای حرکت عضو مشابه (001/0P<) و ناهمخوان با اجرای حرکت عضو متفاوت (001/0P<) در دو گروه آزمایش و کنترل بود. نتیجه‌گیری: یافته­‌های پژوهش بیان­گر آن است که تجارب جسمی­‌شده نقش بسیار مهمی در پردازش زبان ایفاء می­‌کنند و نقص در مهارت حرکتی می­‌تواند تاثیراتی منفی بر فعال­سازی شبیه‌­سازی حرکتی داشته باشد که این موضوع تاییدکننده ماهیت جسمی­‌شده زبان و ارتباط میان زبان با دیگر مهارت­های شناختی است. LA eng UL http://icssjournal.ir/article-1-1238-fa.html M3 10.30514/icss.23.2.12 ER -