TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 23 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/3/01 TI - Organization the memory processes in the brain based on fractal analysis TT - سازمان‌دهی فرایندهای حافظه در مغز مبتنی بر تحلیل فرکتالی N2 - مقدمه: یادگیری و فرایندهای حافظه دو عملکرد شناختی مهم مغزی هستند که یکی بدون دیگری مفهومی ندارد. مکانیسم یادگیری و حافظه به دلیل پیچیدگی، با چالش‌های بسیاری مواجه است، یکی از ابزارهای قدرتمند بررسی دینامیک خود سازمانده مغزی در طی یادگیری، تحلیل امواج الکتروآنسفالوگرافی می‌باشد. هدف از این مطالعه، بررسی دینامیک یادگیری و فرایندهای حافظه (کدگذاری، نگهداری و بازیابی) در مغز بود. روش کار: در این مطالعه 18 نفر مرد با میانگین سنی 23-18 سال و راست‌ دست بررسی شدند. امواج الکتروآنسفالوگرافی داوطلبان در طی 5 مرحله آزمون و قبل و بعد از اجرای آزمون رفتاری ثبت گردید. همزمان با برآورد نرخ یادگیری و فرایندهای حافظه از طریق آزمون ارزیابی یادگیری شنیداری کلامی ری (RAVLT)، دینامیک این تغییرات با استفاده از تخمین بُعد فرکتالی هیگوچی امواج الکتروآنسفالوگرافی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه برای ایجاد یادگیری و فرایندهای حافظه از آزمون RAVLT استفاده شده ‌است. یافته‌­ها: در این پژوهش برای اولین بار، دینامیک خاص فعالیت مغز در شرایط یادگیری با استفاده از تحلیل مقطعی امواج الکتروآنسفالوگرافی و تاثیر مولفه‌های مغزی شامل با استفاده از تحلیل فرکتال بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش تعداد کلمات به خاطر آورده شده یا همان رشد منحنی نرخ یادگیری افراد مورد مطالعه متناسب با کاهش بُعد فرکتالی امواج می­‌باشد. هم‌چنین طیف توان موج بعد از یادگیری، نسبت به قبل از آن افزایش قابل توجه را نشان می­دهد. نتیجه­‌گیری: رفتار مولفه‌­های فرکتال و نوسانی امواج نشان از دینامیک خود سازمان­دهی مغز در هنگام یادگیری و فرایندهای حافظه دارد. SP - 128 EP - 139 AU - Arab, Mohammad Reza AU - Nadjafi, Mohsen AU - Khosrowabadi, Reza AU - Setoudeh, Farbod AU - Tavakoli, Mohammad Bagher AD - Assistant Professor, Faculty of Electrical and Computer Engineering, Arak University of Technology, Arak, Iran KW - Learning and memory process KW - Rey auditory verbal learning test KW - Higuchi fractal dimension UR - http://icssjournal.ir/article-1-1212-fa.html DO - 10.30514/icss.23.1.128 ER -