TY - JOUR JF - icss JO - Advances in Cognitive Sciences VL - 23 IS - 4 PY - 2022 Y1 - 2022/1/01 TI - Multilevel analysis of the relationship between students goal orientation and their perception of parents goal orientation with academic help-seeking TT - تحلیل چند سطحی رابطه جهت‌گیری هدف دانش‌آموزان و ادراک آنها نسبت‌ به جهت‌گیری هدف والدین با کمک‌طلبی تحصیلی N2 - مقدمه: پژوهش‌ها نشان داده‌اند دانش‌آموزان با موقعیت­‌هایی رو‌به‌رو می شوند که در آنها نمی‌توانند خواسته‌های خود را برآورده کنند و برای انجام تمرینات خود به کمک دیگران نیاز دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کمک‌­طلبی دانش­‌آموزان در دو سطح دانش‌­آموز و والدین انجام شد. روش کار: در قالب یک مطالعه‌ همبستگی 400 دانش‌­آموز دختر دوره متوسطه نخست در پایه‌های هفتم و هشتم در سال تحصیلی 1398-1399 به روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای چند مرحله‌­ای از 16 کلاس در مدارس مختلف شهر یزد انتخاب شدند. دانش‌­آموزان، پرسشنامه‌­های کمک‌­طلبی Rya ‌و ‌‌‌‌Pintrich‌ و جهت­‌گیری هدفی دانش‌­آموزان و والدین Midgley و همکاران را تکمیل نمودند. از تحلیل دو سطحی (دانش‌­آموز و والدین) با نرم­‌افزار HLM برای تحلیل داده‌­ها استفاده شده است. یافته­‌ها: یافته­های حاصل از تحلیل چند سطحی و بر اساس مدل غیرشرطی، 27 درصد از واریانس کمک­‌طلبی توسط عوامل سطح خانواده و 73 درصد توسط عوامل سطح دانش‌­آموز تبیین شد که نشان­‌دهنده­ تغییرپذیری کافی متغیر وابسته در بین سطوح مختلف است، اما با ورود پیش­بین­ی‌های سطح دانش­‌آموز و خانواده و بررسی رابطه آنها با متغیر وابسته، میزان تبیین در مدل کامل در مورد متغیرهای سطح دانش­‌آموز به 6 درصد و در مورد سطح خانواده به 18 درصد تغییر یافت. در سطح دانش‌­آموز، متغیرهای جهت­‌گیری هدفی تبحری و اجتناب ­عملکرد به طور معناداری کمک­‌طلبی را پیش­بینی کرد (001/0>P). جهت­‌گیری هدف تبحری و عملکردی والدین در سطح خانواده پیش­بین معناداری برای کمک‌­طلبی در این سطح بود (001/0>P). نتیجه­‌گیری: به دلیل معناداری مثبت جهت­‌گیری هدف تبحری والدین، شایسته است تا در خانواده­‌ها شرایطی فراهم شود تا دانش‌­آموزان بر جهت­‌گیری هدف تبحری تاکید کرده و در مواجهه با تکالیف یادگیری دشوار از کمک­‌طلبی بهره بگیرند. SP - 103 EP - 116 AU - Zare, Maryam AU - Naghsh, Zahra AU - Hejazi Moghari, Elaheh AD - MA Student in School Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Pardis Alborz Tehran University, Tehran, Iran KW - Help-seeking KW - Multilevel analysis KW - Student goal orientation KW - Parent goal orientation UR - http://icssjournal.ir/article-1-1200-fa.html DO - 10.30514/icss.23.4.103 ER -