دوره 21، شماره 1 - ( بهار 1398 )                   جلد 21 شماره 1 صفحات 20-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران
2- استاد دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
3- استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
چکیده:   (3347 مشاهده)
مقدمه: تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین مباحث علوم شناختی و مدیریت است. در بیشتر الگوهای تصمیم‌گیری، مؤلفه‌های شناختی از جمله باورها، ارزش‌ها و اعتقادات -که در تصمیم‌گیری نقش تعیین‌کننده‌ دارند- نادیده گرفته شده‌ است. این پژوهش با هدف احصاء مؤلفه­ های شناختی تأثیرگذار بر تصمیم­ گیری و تدوین الگوی مفهومی تصمیم‌گیری با رویکرد شناختی انجام شد.
 روش تحقیق: در این مطالعه، از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. جامعه تحقیق، کلیه منابع منتشرشده در زمینه علوم شناختی و تصمیم‌گیری در فاصله سال‌های 1950-2017 میلادی در قالب مقاله، گزارش پژوهشی و کتاب به زبان فارسی و انگلیسی بود. با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری نظری، داده‌های مورد نیاز گردآوری و تحلیل قرار شد. فرایند نمونه‌گیری تا زمانی ادامه یافت که اشباع نظری مقوله‌ها حاصل شد. یافته‌ها: مولفه­ های شناختی مورد اشاره در 72 مقاله تخصصی منتشره در مجله‌های معتبر، 20 دانشنامه‌ها، 6 فصل کتاب، 4  گزارش پژوهشی و 7 کتاب، گردآوری شد. تحلیل نهایی داده‌ها در فرایند رفت‌وبرگشتی سه‌مرحله‌ای مفهوم‌پردازی، مقوله‌پردازی، و نظریه‌پردازی به استنتاج مجموعه‌ای مرتبط از مفاهیم، مقوله‌ها و زیرمقوله‌ها منجر شد.
 نتیجه: حاصل این تحقیق، استنتاج 8 مقوله شناختی موثر در تصمیم‌گیری بود که ارکان الگوی شناختی تصمیم‌گیری را تشکیل می‌دهند.
متن کامل [PDF 918 kb]   (5712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/11/26 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار: 1398/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.