Akhlaghi Jami L, Hassani-Abharian P, ahadi H, Kakavand A. Efficacy of cognitive rehabilitation therapy on stress and anxiety of the high school second level female students. Advances in Cognitive Sciences 2020; 22 (2) :111-119
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-970-fa.html
اخلاقی جامی لیلی، حسنی ابهریان پیمان، احدی حسن، کاکاوند علیرضا. بررسی اثربخشی درمان توانبخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستان. تازه های علوم شناختی 1399; 22 (2) :119-111
URL: http://icssjournal.ir/article-1-970-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- استادیار گروه توانبخشی شناختی، کلینیک مغز و شناخت، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
چکیده: (2633 مشاهده)
مقدمه: استرس و اضطراب عملکرد شناختی تکالیف درگیر در حافظه فعال را تخریب کرده، اثرات کاهشی بر ظرفیت حافظه فعال داشته و از کارایی آن میکاهد. یکی از رویکردهای درمانی جدید که اثربخشی آن در کاهش استرس و اضطراب قابل بررسی است، توانبخشی شناختی و تلاش جهت ترمیم نقایص شناختی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان توانبخشی شناختی در کنترل استرس و اضطراب دانشآموزان دختر دوره دوم دبیرستان شهر تهران انجام شده است.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش متشکل از دانشآموزان دختر با نشانههای اضطراب و استرس که در مقطع دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند، بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش توسط نرمافزار توانبخشی شناختیCaptain's Log در 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت فردی مورد مداخله قرار گرفتند، در صورتی که هیچ مداخلهای روی گروه کنترل انجام نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه DASS-21 بود که دو گروه، در سه مرحله آن را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و به وسیله نرمافزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان توانبخشی شناختی حافظه فعال تأثیر معناداری در کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان در مرحله پسآزمون و پیگیری دارد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که درمان توانبخشی شناختی حافظه فعال در کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان دختر مؤثر است، در نتیجه میتوان جهت کاهش استرس و اضطراب آنها از این مداخله سود جست.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1398/3/28 | پذیرش: 1398/8/14 | انتشار: 1399/4/10