دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 80-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار گروه مدل‌سازی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استاد گروه روان‌شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2759 مشاهده)
مقدمه: اختلال بیش فعالی/نقص توجه به عنوان یک اختلال عصب تحولی شامل سه زیر گروه نقص توجه، بیش فعالی/تکانشگری و ترکیبی است که با توجه به تفاوت در سبب­شناسی و نشانه شناسی اختلال ناهمگنی را شکل می‏دهد. هدف این مطالعه بررسی مشخصات الکتروانسفالوگرافی در زیر گروه­های اختلال بیش فعالی/نقص توجه بود.
روش کار: آزمودنی­‌های این مطالعه را 61 پسر مبتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه (زیر گروه نقص توجه: 25 نفر؛ زیر گروه بیش فعالی/تکانشگری: 14 نفر؛ ترکیبی از دو زیر گروه: 22 نفر) و 43 کودک عادی که به لحاظ سن و هوش با یکدیگر همتا شده بودند، تشکلیل دادند. آزمودنی­‌ها به وسیله سیاهه رفتاری کودکان و الکتروانسفالوگرافی (دلتا: 1 تا 4 هرتز، تتا: 4 تا 8 هرتز، آلفا: 8 تا 12 هرتز، و بتا 12 تا 30 هرتز) در حالت چشم بسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏‌ها با استفاده از تحلیل عاملی دو راهه و به وسیله مدل افزایشی و با نرم‌­افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌­ها: نسبت تتا/بتا در همه زیر گروه­‌های اختلال بیش فعالی/نقص توجه به ویژه زیر گروه نقص توجه در مقایسه با کودکان عادی بالاتر بود. به علاوه در زیر گروه نقص توجه، فعالیت تتا بالاتر و فعالیت بتا پایین‌‏تر بود. هیچ تفاوت معناداری بین گروه‏‌ها در فعالیت دلتا و آلفا مشاهده نشد.
نتیجه‌­گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، نشان­گرهای الکتروانسفالوگرافی زیر گروه نقص توجه را بهتر تشخیص می‏‌دهند که این می‏تواند در چارچوب مدل تاخیر بلوغ سیستم اعصاب مرکزی تبیین گردد.

متن کامل [PDF 1670 kb]   (984 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1398/2/16 | پذیرش: 1398/4/13 | انتشار: 1399/3/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.