دوره 22، شماره 1 - ( بهار 1399 )                   جلد 22 شماره 1 صفحات 48-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دکترای روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- استاد گروه روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- پژوهشگر پسا دکترا، مرکز توان‌بخشی درد ستون فقرات، دانشکده ورزش، علوم ورزشی و توان‌بخشی، کالج علوم محیطی و زندگی، دانشگاه بیرمینگام، بیرمینگام، انگلستان
چکیده:   (4674 مشاهده)
مقدمه: اختلال شخصیت مرزی یک اختلال مزمن روان­‌شناختی با عدم تنظیم هیجانی، خودجرحی و روابط بین فردی ناکارآمد است که ممکن است بر اثر نقص در کارکردهای شناختی ایجاد شده باشد. پژوهش­‌های زیادی، فرآیندهای عصب­‌شناختی این اختلال را بررسی کرده‌­اند، اما تاکنون هیچ پژوهشی سوگیری توجه، حافظه کاری و ارتباط آن با نشانه‌­های اختلال شخصیت مرزی را مورد بررسی قرار نداده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سوگیری توجه و حافظه کاری در افراد دارای نشانه‌­های اختلال شخصیت مرزی با و بدون سابقه خودجرحی انجام شد.
روش کار: افراد دارای نشانه­‌های اختلال شخصیت مرزی با سابقه خودجرحی (39 نفر)، افراد دارای نشانه­‌های اختلال شخصیت مرزی بدون سابقه خودجرحی (47 نفر) و افراد سالم (46 نفر) به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه­‌های اضطراب و افسردگی بک، نشخوار خشم، حساسیت به طرد، تکلیف شناختی کاوش نقطه و حافظه کاری را کامل کردند.
یافته­‌ها: افراد دارای نشانه­‌های اختلال شخصیت مرزی با و بدون سابقه خودجرحی سوگیری توجه بیشتری به خشم و درد نشان داده و در حذف چهره­‌های خشم و درد، و ورود شادی به حافظه کاری آهسته­‌تر از گروه سالم عمل می­‌کنند. بین نشخوار خشم، حساسیت به طرد و نشانه­‌های اختلال شخصیت مرزی با زمان واکنش به محرک های هیجانی خشم و درد نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت.
نتیجه­‌گیری: یافته­‌های این پژوهش شواهدی برای نقص توجه و حافظه کاری فراهم می­کند و می­تواند به بالینگران و پژوهشگران برای طراحی تمرین­‌هایی جهت برطرف ساختن نقص توجه و حافظه کاری این افراد کمک کند. 
متن کامل [PDF 1442 kb]   (1823 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1398/1/16 | پذیرش: 1398/4/3 | انتشار: 1399/3/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.