Faramarzi S, Ashori M, Shoaei G. The effectiveness of sensory processing training on some neuropsychology skills of students with visual impairment. Advances in Cognitive Sciences 2019; 21 (3) :52-64
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-894-fa.html
فرامرزی سالار، عاشوری محمد، شعاعی گلنسا. بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر برخی مهارتهای عصب روانشناختی
دانشآموزان با آسیب بینایی. تازه های علوم شناختی. 1398; 21 (3) :52-64
URL: http://icssjournal.ir/article-1-894-fa.html
1- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده: (3684 مشاهده)
مقدمه: آسیب بینایی تمام جنبههای زندگی فرد از جمله مهارتهای شناختی و عصب روانشناختی وی را تحت تأثیر قرار میدهد، این در حالی که استفاده از برنامه آموزش پردازش حسی با نتایج مطلوبی همراه بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش پردازش حسی بر برخی از مهارتهای عصب روانشناختی توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی دانشآموزان با آسیب بینایی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی و با طرح خط پایه، مداخله و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبستانی با آسیب بینایی شهر اصفهان تشکیل بود که از میان آنها 5 دانشآموز که در زمینه مهارتهای عصب روانشناختی دارای مشکل بودند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. مداخله آموزشی پردازش حسی بر روی گروه نمونه در ده جلسه به صورت هفتهای سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه انجام گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عصب روانشناختی Connors بود. دادههای به دست آمده به شیوه تحلیل دیداری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش پردازش حسی به طور قابل توجهی سبب بهبود مهارتهای عصب روانشناختی توجه، حافظه و کارکردهای اجرایی دانشآموزان دبستانی با آسیب بینایی میشود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود که در کنار سایر روشهای آموزشی و توانبخشی کودکان با آسیب بینایی، روش آموزش پردازش حسی نیز به کار برده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/8/7 | پذیرش: 1397/7/5 | انتشار: 1398/9/30