1- گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- دانشکده علوم تربیتی و زبانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (3227 مشاهده)
هدف: مقایسه حافظۀ کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری در املا، ریاضی، و روخوانی با کودکان عادی پایۀ چهارم ابتدایی شهر اصفهان.
روش: از بین دانشآموزان پایۀ چهارم ابتدایی در سال تحصیلی ۸۶-۱۳۸۵، چهار گروه ۱۵ نفری (۱۵ دانشآموز عادی، ۱۵ دانشآموز دچار ناتوانی در املا، ۱۵ دانشآموز دچار ناتوانی در ریاضی و ۱۵ دانشآموز دچار ناتوانی در روخوانی) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازهگیری حافظۀ آزمودنیها، خردهآزمون حافظۀ آزمون هوش وکسلر به صورت انفردی اجرا شد. نتایج به روش تحلیل واریانس و آزمون توکی تحلیل شد.
یافتهها: این پژوهش نشان داد که بین نیمرخ حافظۀ کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری در املا، ریاضی و روخوانی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: حافظۀ دانشآموزان دچار ناتوانیهای یادگیری مشکل جدی دارد و دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری املا نسبت به دو گروه دیگر حافظۀ ضعیفتری دارند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1388/9/1 | پذیرش: 1388/11/1 | انتشار: 1389/1/1