Hafezi A, Yarmohamadian A, Ghamarani A. comparison of attentional abilities of preschool children aged 5 to 7 years . Advances in Cognitive Sciences 2018; 19 (4) :84-93
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-755-fa.html
1- دانشجوی دکترای کودکان استثنایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2- دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3- استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
چکیده: (2018 مشاهده)
مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی روند تحول انواع توجه در کودکان پیش دبستانی پنج تا هفت ساله است. روش : برای اجرای این پژوهش توصیفی- مقطعی، در سال 1395، از مراکز پیش دبستانی شهر تبریز، 200کودک ( 100 دختر و 100 پسر) پنج تا هفت ساله به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روند تحول انواع توجه با استفاده از آزمون انواع توجه حافظی و همکاران(1395) تعیین شد و برای تجزیه وتحلیل داده ها ،روش تحلیل واریانس دوراهه به کار رفت. یافته ها : نتایج نشان دادند که به جز توجه شنوایی کودکان دختر و پسر پیش دبستانی ، نمرات انواع توجه (انتخابی، تقسیم شده، معطوف شده و همچنین نمره ی کل توجه)، با در نظر گرفتن سن، افزایش یافته است. دو جنس ، به غیر از توجه انعطاف پذیر، انتخابی و تقسیم شده ،در بقیه موارد تفاوت معنادار داشتند. به استثنای توجه انتخابی، تقسیم شده و معطوف شده ، در بقیه ی موارد، تعامل بین جنسیت و سن معنادار بود (50/ p≤). نتیجه گیری : توجه در کودکان پیش دبستانی پنج تا هفت ساله ابعاد پیچیده ای از ماهیت تحولی دارد که به بررسی و مطالعات بیشتر نیازمند است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/8/16 | پذیرش: 1396/3/20 | انتشار: 1396/10/11