Ahangar A A, Mazaheri M, SoltaniNezhad M. The Study of comparing Conceptual Metaphor of Persian-Speaking normal children and mentally-impaird Educable Children. Advances in Cognitive Sciences 2018; 19 (4) :28-42
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-751-fa.html
آهنگر عباسعلی، مظاهری مهرداد، سلطانی نژاد محدثه. مقایسهی درک استعارهی مفهومی کودکان عادی و کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر فارسیزبان. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (4) :28-42
URL: http://icssjournal.ir/article-1-751-fa.html
1- دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
3- کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (2318 مشاهده)
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش ، بررسی مقایسه ای درک استعاره ی مفهومی کودکان عادی و کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر فارسی زبان بر اساس الگوی لیکاف و جانسون (1980) است. روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای است و نمونه ی مورد بررسی شامل 15 کودک عادی فارسی زبان مدارس عادی و 15 کودک فارسی زبان کم توان ذهنی آموزش پذیر مدارس استثنایی شهرستان جیرفت می شود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. از این کودکان خواسته شد تا پرسش نامه ی درک استعاره ی مفهومی محقق ساخته را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل و همچنین آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تی برای مقایسه ی میانگین نمونه های مستقل و تحلیل چندمتغییره استفاده شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین درک استعاره ی مفهومی در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر از کودکان عادی کمتر است (0/05>P). نتیجه گیری: عملکرد کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر در درک استعاره ی مفهومی با کودکان عادی تفاوت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/11/3 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1396/10/11