دوره 19، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   جلد 19 شماره 4 صفحات 42-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangar A A, Mazaheri M, SoltaniNezhad M. The Study of comparing Conceptual Metaphor of Persian-Speaking normal children and mentally-impaird Educable Children. Advances in Cognitive Sciences 2018; 19 (4) :28-42
URL: http://icssjournal.ir/article-1-751-fa.html
آهنگر عباسعلی، مظاهری مهرداد، سلطانی نژاد محدثه. مقایسه‌ی درک استعاره‌ی مفهومی کودکان عادی و کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر فارسی‌زبان. تازه های علوم شناختی. 1396; 19 (4) :28-42

URL: http://icssjournal.ir/article-1-751-fa.html


1- دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
3- کارشناسی ارشد گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (2318 مشاهده)
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش ، بررسی مقایسه­ ای درک استعاره­ ی مفهومی کودکان عادی و کودکان کم­ توان ذهنی آموزش­ پذیر فارسی زبان بر اساس الگوی لیکاف و جانسون (1980) است. روش: پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه­ ای است و نمونه­ ی مورد بررسی شامل 15 کودک عادی فارسی زبان مدارس عادی و 15 کودک فارسی زبان کم­ توان ذهنی آموزش ­پذیر مدارس استثنایی شهرستان جیرفت می­ شود که به روش نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند. از این کودکان خواسته شد تا پرسش­ نامه­ ی درک استعاره­ ی مفهومی محقق­ ساخته را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل و همچنین آزمون فرضیه­ های پژوهش از آزمون تی برای مقایسه­ ی میانگین نمونه­ های مستقل و تحلیل چندمتغییره استفاده شد. یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین درک استعاره­ ی مفهومی در کودکان کم­ توان­ ذهنی آموزش­ پذیر از کودکان عادی کمتر است (0/05>P). نتیجه­ گیری: عملکرد کودکان کم­ توان ذهنی آموزش­ پذیر در درک استعاره­ ی مفهومی با کودکان عادی تفاوت دارد.
 
متن کامل [PDF 1246 kb]   (1054 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/11/3 | پذیرش: 1396/4/20 | انتشار: 1396/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb