Afharpour M, Nezakat-Alhosseini M, Safavi S. The effect of working memory capacity on the observational learning of a sequential motor task. Advances in Cognitive Sciences 2018; 20 (1) :32-46
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-742-fa.html
1- کارشناسی ارشد تربیت بدنی، گرایش رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
3- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان
چکیده: (2564 مشاهده)
مقدمه: هدف تحقیق حاضر ، بررسی اثر ظرفیت حافظه ی کاری بر یادگیری مشاهدهای یک تکلیف حرکتی متوالی است.روش: این پژوهش نیمه تجربی برای 20 دانشجوی دختر با میانگین سنی19/43± 22/55 پردیس شهید باهنر شهرکرد اجرا شد. آزمودنیها براساس نمره ی نمایه ی حافظه به دو گروه نمایه ی حافظه ی کاری بالا و پایین تقسیم شدند. ابزارهای تحقیق آزمون فراخنای ارقام وکسلر بزرگسالان و دستگاه زمانبندی متوالی بودکه به ترتیب برای سنجش نمایه ی حافظه ی کاری و زمانبندی نسبی و مطلق از آنها استفاده شد. تکلیف آزمودنیها حرکت در مسیر از قبل مشخص شده؛ یعنی فشردن کلیدهای 4→ 8 → 6 →2 با حفظ زمانبندی نسبی و مطلق بود. یافته ها: در مرحله ی اکتساب، هر یک از آزمودنیها شش بلوک 12 کوششی را مشاهده و در مراحل یادداری فوری، تأخیری و انتقال یک بلوک 12 کوششی را اجرا کردند. دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مراحل یادداری فوری، تأخیری و انتقال نشان داد که خطای زمانبندی نسبی و مطلق گروه دارای نمایه ی حافظه ی کاری بالا به طور معناداری کمتر از گروه دارای نمایه ی حافظه ی کاری پایین است.نتیجه گیری: به نظر میرسد که ظرفیت حافظه یکاری افراد میتواند بر یادگیری تکالیف حرکتی متوالی در طی یادگیری مشاهدهای اثر بگذارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/9/15 | پذیرش: 1396/5/11 | انتشار: 1397/2/18