دوره 20، شماره 2 - ( تابستان 1397 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 105-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار روان‌شناسی شناختی، بخش روان‌شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران،
چکیده:   (2435 مشاهده)
مقدمه: بر اساس دیدگاه تالوینگ، حافظه­ ی معنایی، یکی از انواع حافظه است و به توانایی بازیابی مفاهیم و واژگان معنایی اطلاق می­ شود. یکی از ابزارهای رایج برای بررسی حافظه­ ی معنایی، هنجارهای مربوط به سلسله‌ مراتب مصادیق‌ تولیدشده برای مفاهیم مفروض است.تاکنون پژوهش‌های بسیاری در زبان‌های گوناگون، به‌جز فارسی، با هدف آماده کردن هنجارهای طبقات مفهومی، به این موضوع پرداخته­ اند. از این رو مطالعه­ ی حاضر، به استخراج هنجارهای طبقاتی دانشجویان ایرانی اختصاص یافت. روش: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه­ ی هدف همه ­ی دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه‌های کشور بود. نمونه‌­ی مورد بررسی، 200 نفر از دانشجویان دانشگاه­ های پنج منطقه­ ی جغرافیایی کشور بود که به شکل نمونه­ گیری دردسترس انتخاب‌ شدند. برای جمع ­آوری داده‌ها از روش اصلی بتیگ و مونتاگ (1969)، یعنی ارائه­ ی محرک‌های مفهومی با فواصل 30 ثانیه‌ای استفاده شد. یافته‌ها: پس از حذف پاسخ‌های مخدوش، مصادیق تولیدشده­ ی معتبر 165 مشارکت‌کننده برای 51 مفهوم برگرفته از مطالعات اولیه­ ی بتیگ و مونتاگ تحلیل‌شدند. آن­گاه شاخص‌های توان، رتبه و مجموع پاسخ‌های تولیدشده برای هر یک از مصادیق، به اضافه­ ی شاخص‌های درصدی برای مجموع تعداد هر یک از مصادیق به همراه درصد پاسخ‌های ارائه‌شده (به‌عنوان اولین پاسخ برای مصادیق تولیدی هر مفهوم) استخراج شدند. نتیجه‌گیری: از هنجارهای طبقاتی به دست آمده، می‌توان به‌عنوان ابزاری مفید برای مطالعات حافظه­ ی معنایی در حوزه‌های مختلف علمی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 550 kb]   (674 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/12/10 | پذیرش: 1396/9/9 | انتشار: 1397/6/20

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.