1- استادیار بخش علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه پیام نور اصفهان
2- دانشجوی دکتری،روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی
3- کارشناس ارشد کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
چکیده: (2578 مشاهده)
مقدمه: آسیب شنوایی پایدار دوره ی کودکی که باعث بروز مشکلات زبانی و گفتاری میشود، تا حد زیادی درهمان اوایل کودکی خود را نشان میدهد. پژوهش های گذشته، رابطه ی قطعی بین مهارت های زبانی و عملکرد اجتماعی کودکان را نشان میدهند.هدف این مطالعه، ارایه و ارزیابی مدل تأثیر رشد زبان بر کارکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب شنوایی است. روش: برای سنجش رشد زبان و عملکرد اجتماعی، آزمون رشد زبان-3 (3- TOLD) و ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودکان خردسال ماتسون در شهر شیراز روی 120 کودک دچار آسیب شنوایی اجرا و برای تحلیل دادهها در نرم افزار- Amos ، از مدل معادله ی ساختاری استفاده شد. یافته ها: تأثیر سطح رشد زبان بر رفتارهای اجتماعی، مستقیم و معنادار است و 35 درصد تغییرات عملکرد اجتماعی، با رشد زبان پیشبینی می شود. نتیجه گیری: رشد زبان نقش مهمی در عملکرد اجتماعی کودکان دچار آسیب شنوایی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/10/12 | پذیرش: 1396/8/16 | انتشار: 1397/6/20