دوره 11، شماره 4 - ( زمستان 1388 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 85-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talkhabi M. Research in Education: Science or Philosophy? Implications of Cognitive Science Methodology for Education. Advances in Cognitive Sciences 2010; 11 (4) :75-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-73-fa.html
تلخابی محمود. پژوهش تربیتی: علم یا فلسفه؟ بررسی پیآمدهای روش شناسی علوم شناختی در تعلیم تربیت. تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (4) :75-85

URL: http://icssjournal.ir/article-1-73-fa.html


فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (3298 مشاهده)
هدف: علوم شناختی با ایجاد زمینه برای همراهی علم و فلسفه، نظریه های مفهومی و تجربی قابل دفاعی از ذهن به دست داده است. در این مقاله، تحولات روش شناختی علوم شناختی و مدهای آن در روش شناسی پژوهشهای تربیتی بررسی می شود .
روش: برای بررسی موضوع از روش استنتاجی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهد که با وجود تنوع روش شناسی ها در مطالعه ذهن (از قبیل تحلیل مفهومی، رویکرد محاسباتی، ماتریالیسم روش- شناختی و شبیه سازی)، تمایز دقیقی بین علم و فلسفه وجود ندارد. بنابراین، دست کم در دو بعد میتوان پیوند این دو حوزه را تصریح کرد: یکی مفروضات فلسفی حاکم بر روش های علمی و دیگری تجربی بودن فلسفه .
نتیجه گیری: بدین تربیت نوآوری علوم شناختی در پژوهشهای تربیتی از جهت روششناسی این خواهد بود که مرز پژوهش فلسفی و علمی را در تربیت فروریخته و پژوهش فلسفی تربیت را در امتداد پژوهش در علم تربیت قرار میدهد.
متن کامل [PDF 225 kb]   (1457 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/6/1 | پذیرش: 1388/8/1 | انتشار: 1388/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb