مطالعات ادراک ناآگاهانه را میتوان به دو شیوه تقسیم کرد:(الف)با توجه به منطق مطالعه و اینکه چگونه ادراک بدون آگاهی نشان داده شده است و(ب)با توجه به روشی که محققان برای کنترل آگاهی برگزیدهاند. در هردو روش فوق، آگاهی از محرکهای مورد مطالعه را با دو روش میتوان کنترل کرد و تغییر داد:یا با تغییر شکل ۱-طبقهبندی مطالعات در زمینه ادراک بدون آگاهی خصوصیات محرک (مثلا مبهم کردن یک تصویر)و یا از طریق ارائه دستور العمل به آزمودنی جهت دستکاری توجه . در این مطالعه نشان داده شد که وقتی فاصله بین پوشش و واژه ۵۰ هزارم ثانیه است،این کار برای آزمودنی بسیار دشوار است. نتایج مطالعات متعددی که با رویکردهای چهارگانه فوق انجام شده،نشاندهنده این واقعیت شکل ۲-نمونههایی از انواع نمایش محرکهای بصری در یک مطالعه آمادهسازی است که ادراک محرکها بدون آگاهی از آنها هم امکانپذیر است؛چه در مطالعاتی که برای سنجش آگاهی از روشهای عینی استفاده شده و چه مطالعاتی که آگاهی،وابسته به گزارش فرد بوده است.
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/6/1 | پذیرش: 1380/8/1 | انتشار: 1380/10/1