کاویانی حسین، شفتی سید عباس، موسوی اشرف سادات. کاوش کیفی در «نوواژگان» رایج در میان نوجوانان: کاربرد آنها برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی. تازه های علوم شناختی. 1380; 3 (3) :40-45
URL: http://icssjournal.ir/article-1-668-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده: (1944 مشاهده)
نتایج این پژوهش چهار احتمال را نشان داد:۱) استفاده نوجوانان از واژگان خود ساخته به عنوان یک قلمرو حفاظتی؛۲)استفاده از این گونه واژهها به عنوان ابزاری برای سرپیچی از نسل پیشین؛۳) واژهها و اصطلاحات نوجوانان،نشانهای از نگرشی جدید؛۴)و نیز نشانه گسست نسلی. همچنین نتایج حاکی از فرآیند سه مرحلهای رفتار مشاوران در واکنش به این پدیده(واژگان جدید)است:۱)مقاومت؛۲)تلاش برای عادی بینی؛۳)استفاده بهینه از این واژهها برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی در طول مشاوره با نوجوانان. نتیجه گیری و بحث این پژوهش کیفی بر آن بود تا تصویر روشنی از علت استفاده نوجوانان از نوواژگان و امکان استفاده از آنها برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی ارائه دهد. » برآیند بحث این تحقیق با هدف بررسی کیفی/توصیفی اصطلاحات و واژگان مورد استفاده نوجوانان،واکنش بزرگسالان و کاربرد بهینه آن برای تسهیل ارتباط و پردازش هیجانی انجام شد. نتایج گویای چند احتمال است:۱)کاربرد واژگان و اصطلاحات خود ساخته به وسیله نوجوانان شاید تأمین کننده قلمرو و حریم قرار دادی است تا فرد احساس امنیت بیشتری کند؛۲)فرد از این اصطلاحات و واژگان به عنوان ابزاری برای سرپیچی از نسل گذشته و حتی وادار کردن آنها به پیروی از خود استفاده میکند؛ ۳)نوواژگان نشانه نگرش جدید نوجوان است و او از بیان آنها با استفاده از واژههای معمولی عاجز است؛۴)نوواژگان نشانه گسست نسلی است،گسستی که میتواند بازتاب دوگانگی ارزشها باشد. همچنین نتایج نشان داد که مشاوران مدارس در واکنش به این پدیده،از سه مرحله عبور میکنند:۱)مقاومت؛۲)عادیبینی نوواژگان و۳)استفاده بهینه از آنها برای تسهیل ارتباط در حیطه کار مشاوره.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1380/3/1 | پذیرش: 1380/5/1 | انتشار: 1380/7/1