دوره 11، شماره 3 - ( پاییز 1388 )                   جلد 11 شماره 3 صفحات 84-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Latifi Z, Amiri S, Malekpour M, Molavi H. The Effectiveness of Training Social-Cognitive-Problem-Solving on Improvement of Interpersonal Relationships, Change in Social Behavior and Self-Efficacy in Students with Learning Disabilities. Advances in Cognitive Sciences 2009; 11 (3) :70-84
URL: http://icssjournal.ir/article-1-65-fa.html
لطیفی زهره، امیری شعله، ملک پور مختار، مولوی حسین. اثربخشی آموزش حل مسأله شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (3) :70-84

URL: http://icssjournal.ir/article-1-65-fa.html


1- روانشناسی ،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (5189 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش حل مسأله شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بی ن فردی و ادراک خودکارآمدی کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود.
روش: به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون
- پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد اجرا شد. نمونه پژوهش ۳۰ دانشآموز دختر و پسر مراجعه کننده به مرکز اختلال یادگیری شهر اصفهان بودند که به وسیله مسؤولان مدارس ابتدایی که قبلاً با نشانگان ناتوانی - های یادگیری آشنا شده بودند، شناسایی و سپس به مرکز ارجاع شدند. این دانش آموزان به وسیله گروهی متشکل از دو روانشناس، دو روانپزشک، دو کارشناس ناتوانیهای یادگیری و یک کارشناس گفتاردرمانی، بر اساس نمره هوش در آزمون وکسلر، انحراف از میانگین کلاسی و فهرست وارسی ناتوانی های یادگیری و آزمون های غیررسمی در سه حوز ه خواندن، نوشتن و ریاضی برای شرکت در تحقیق DSM-IV-TR انتخاب شدند. از این ۳۰ نفر، ۱۵ نفر به طور تصادفی در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه شاهد قرار گرفتند . در زمینه حل تعارضات بین فردی ، شناخت و تنظیم هیجانات و FAST و SLAM گروه آزمایش با دو روش مقابله با احساس تنهایی، طی ده جلسه متوالی (هفتهای یک جلسه)، تحت آموزش مداخله شناختی به شیوه حل مسأله اجتماعی قرار گرفت، ولی در مورد گروه شاهد مداخلهای نشد.
یافته ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که شناخت و تنظیم هیجانات و آموزش حل مسأله اجتماعی با شیوه شناختی ، به طور معناداری عملکرد
دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری را در زمینه افزایش حل مسأله اجتماعی
(۰۰۱ (P≤۰/ ، کاهش رفتارهای نامطلوب پرخاشگری(۰۰۱ (P≤۰/ و کناره گیری (۰۰۱ (P≤۰/و نیز تغییر اهداف اجتماعی بهبود می بخشد(۰۰۱ (P≤۰/ . نتایج همچنین نشانگر بهبود داوری دانش آموزان و افزایش خودکارآمدی اجتماعی آنان در زمینه سازگاری و افزایش رفتار دوستانه بود(۰۰۱ (P≤۰/ . 
نتیجه گیری: از آنجا که دانش آموزان مبتلا به ناتوانی
یادگیری، علاوه بر مشکلات تحصیلی، افسردگی و تنهایی را تجربه می کنند و نسبت به دانشآموزان عادی از عزت نفس کمتری برخوردارند، مداخله فوق میتواند به بهبود روابط بین فردی آنها کمک کند.
متن کامل [PDF 336 kb]   (2222 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1388/3/1 | پذیرش: 1388/5/1 | انتشار: 1388/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb