Mohamadi H,  Nilipour R,  Yadgari F,  Karimloo M. Effect of Language Proficiency on the Severity of Dysfluency in Bilingual Students Who Stutter.  Advances in Cognitive Sciences 2009; 11 (3) :62-69
URL: 
http://icssjournal.ir/article-1-64-fa.html     
                     
                    
                    محمدی هیوا،  نیلی پور رضا،  یادگاری فریبا،  کریملو مسعود. تأثیر مهارت زبانی بر شدت ناروانی در دانش آموزان دوزبانه مبتلا به لکنت.  تازه های علوم شناختی. 1388; 11 (3) :62-69
URL: http://icssjournal.ir/article-1-64-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- گفتاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. 
 2- زبان شناسی، پژوهشگاه دانش های بنیادی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران. 
 3- گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3095 مشاهده)
                    
                    
                    هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی نقش مهارت زبانی در میزان ناروانی دوزبانه های کرد - فارس دچار لکنت می باشد.
روش: در این مطالعه تحلیلی، ۳۱ دانش آموز دو زبانه (کردی - فارسی) دچار لکنت با میانگین سنی ۱۰ سال و نه ماه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مهارت زبا نی و شدت ناروانی دو زبان از لحاظ شاخص های پیچیدگی زبان، غنای واژگانی و معیار ناروانی های شبه لکنت به کمک تحلیل گفتار پیوسته به دست آمد و با هم مقایسه شد .
یافته ها: پیچیدگی زبانی زبان فارسی (شامل میانگین طول گفتار، طول پنج جمله طولانی، تعداد افعال جمله و تع داد بندهای وابسته در جمله) به طور معنادار بیشتر از کردی و غنای واژگانی آن نیز بیشتر از کردی است ، اما این تفاوت معنادار نیست. شرکتکنندگان در هر دو زبان لکنت داشتند، اما شدت لکنت آنها در زبان فارسی بیشتر از کردی بود .
نتیجه گیری: در این تحقیق ، زبان غالب نمون ه، فارسی بود که دلیل آن را باید درآموزش مداوم و فشرده آن به دانش آموزان جست وجو کرد . عدم آموزش زبان مادری به این دانش - آموزان در مدرسه، یادگیری آنها را ضعیف و شرایط را برای یادگیری دوزبان نابرابر کرده بود. شدت ناروانی زبان غالب (فارسی) بیشتر بود که دلیل این وضعیت را باید در عوامل اجتماعی- روانشناختی مؤثر بر لکنت (مانند نگرش شرکتکنندگان به زبان و فرهنگ فارسی ، و انگیزه آنها برای یادگیری آن ) دنبال نمود . ارتباط عاطفی مثبت با زبان مادری هم می تواند یکی از دلایل این وضعیت باشد.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي اصیل |
                    موضوع مقاله: 
                    
تخصصي  دریافت: 1388/3/1 | پذیرش: 1388/5/1 | انتشار: 1388/7/1