دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
چکیده: (2351 مشاهده)
هدف این مقاله معرفی و ارزیابی یکی از جدیدترین دیدگاههای یادگیری به نام سازندهگرایی (constructivism) است. اگر چه سازنده گرایی در سالهای اخیر شهرت زیادی کسب کرده است، اما ایده این نظریه جدید نیست. جنبههایی از این دیدگاه را میتوان در کارهای ارسطو، افلاطون و سقراط یافت. فلاسفه جدیدتر مثل جان لاک، کانت و پستالوزی نیز نظریاتی ارائه نمودهاند که در شکلگیری این دیدگاه مؤثر بوده است. پیاژه نقش اساسیتری در پیریزی مبانی این دیدگاه نقش اساسیتری داشته است، تا این حد که به عنوان پدر سازندهگرایی شناخته شده و مبنایی را برای سازنده گرایی مدرن فراهم ساخته است. در عین حال برونر و ویگوتسکی نیز دارای نظریات قابل توجهی در این خصوص میباشند. از زمانی که ارنست فون گلاسرزفیلد، سازندهگرایی افراطی را در یازدهمین کنفرانس بین المللی روان شناسی آموزش ریاضیات ارائه کرد، این دیدگاه شهرت بینالمللی یافت. در این مقاله تلاش شده است دیدگاه مذکور تبیین گردد و مورد ارزیابی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/2/12 | پذیرش: 1381/5/1 | انتشار: 1381/7/1