دوره 4، شماره 3 - ( پاییز 1381 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 25-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2437 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع حافظه (رویدادی و معنایی) در دانش آموزان دختر حافظ قرآن و غیر حافظ قرآن انجام شده است. در این مطالعه، در چهارچوب طرحی نیمه آزمایشی ۶۰ نفر حافظ قرآن، ۶۰ نفر مبتدی و ۶۰ نفر غیر حافظ قرآن در سه پایه تحصیلی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) از هر پایه ۲۰ نفر، به طور تصادفی، در پژوهش شرکت داده شدند. روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و ابزار آزمایش جهت بررسی حافظه رویدادی (episodic memory) شامل تکالیف رمز گردانی کلامی و عملی، تکالیف یادآوری آزاد و یادآوری سرنخی بود. در بررسی حافظه معنایی (semantic memory) از آزمون سیالی کلمات (حروف الفبایی و مقوله‌های معنایی) استفاده گردید. بر اساس نتایج این پژوهش، حافظان قرآن نه تنها در حافظه معنایی بلکه در حافظه رویدادی نیز از دو گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند، اما چنین تفاوتی در انواع حافظه رویدادی و معنایی بین مبتدیان و غیر حافظان قرآن مشاهده نشد. این نتایج در انواع نمره‌گذاری جملات کامل، اسامی و افعال به طور جداگانه و نمره گذاری به روش سخت و آسان به دست آمد. همچنین نتایج حاکی از آن است که با افزایش پایه‌ تحصیلی، عملکرد حافظان قرآن در انواع تکالیف حافظه رویدادی و حافظه معنایی افزایش می‌یابد، لذا مهارت در حفظ قرآن، حافظه اطلاعات غیر قرآنی را نیز افزایش می‌دهد و این مهارت با افزایش سن تأثیر بیشتری بر حافظه می‌گذارد.
متن کامل [PDF 325 kb]   (2074 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1381/3/14 | پذیرش: 1381/5/1 | انتشار: 1381/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.