دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (3758 مشاهده)
در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع فراشناخت (metacognition)، درباره رابطه طرحوارهها و اختلالات هیجانی و نیز نقش فعال شدن طرحوارههای بدکنش در پردازش و تفسیر سوگیرانه اطلاعات و نواقص و مشکلات موجود در نظریه طرحواره و شناخت درمانی توضیح داده شده است. سپس با ارائه تعریفی از فرا شناخت، دو جنبه مهم آن، یعنی دانش فراشناختی و پایش یا نظارت (monitoring) فراشناختی و سه نوع فراشناخت که شامل دانش فراشناختی، تجربههای فراشناختی و راهبردهای کنترل فراشناختی میباشند، تشریح شدهاند. این موارد برای فهم فرآیندهای اثرگذار در اختلالات هیجانی مهم هستند. در پایان ضمن بیان آثار هیجانها بر شناخت و پردازش اطلاعات، رابطه هیجان، نظارت فراشناختی و کنترل مورد بحث قرار گرفته است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/6/13 | پذیرش: 1381/8/1 | انتشار: 1381/10/1