اخوت لادن، کاویانی حسین، شفیع آبادی عبدالله. تأثیر آموزش شیوههای مقابلهای بر کاهش استرس کارمندان
مرکز تحقیقات و تکنولوژی هستهای
. تازه های علوم شناختی. 1381; 4 (4) :21-25
URL: http://icssjournal.ir/article-1-560-fa.html
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (8784 مشاهده)
این پژوهش، تأثیر آموزش شیوههای مقابلهای بر کاهش افسردگی، اضطراب، آمادگی ابتلا به سرطان و آمادگی ابتلا به عارضه کرونری قلبی کارمندان مرکز تحقیقات و تکنولوژی هستهای ایران را بررسی میکند. بدین صورت که، 63 نفر از کارمندان مرکز به صورت خوشهای و تصادفی انتخاب و بهوسیله آزمونهای اضطراب بک، افسردگی بک و استرس شخصیت گروسارت – ماتیسک ارزیابی شدند. سپس برای تعیین افراد دو گروه آزمایش و کنترل، از شیوه تصادفی با فواصل منظم استفاده گردید. برای گروه آزمایشی، آموزش شیوههای مقابلهای انجام شد. میزان افسردگی گروه آموزش دیده (آزمایش) نسبت به گروه آموزش ندیده (کنترل) به طور معناداری کاهش یافته بود، ولی در مورد اضطراب و ویژگیهای آمادگی ابتلا به سرطان و آمادگی ابتلا به بیماری کرونر قلب تفاوتها معنی دار نبود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1381/6/13 | پذیرش: 1381/8/1 | انتشار: 1381/10/1