1- استادیار گروه روان شناسی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
2- دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (3010 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، هنجاریابی خرده آزمون های شناختی تصویری آزمون توانایی های شناختی میکر در دانش آموزان سوم تا پنجم ابتدایی شهر ایلام بود.
روش: نمونۀ پژوهش را ۳۱۷ دان شآموز دختر و پسر تش یکل می داد. مقیاس های شناختی تصویری آزمون توانایی های شناختی میکر چهار خرده مقیاس دارد که بر اساس الگوی چندعاملی و شناخته شدۀ هوش گیلفورد ( ۱۹۵۹ ) ساخته شده است.
یافته ها: نتایج نشان داد که دامنۀ ضریب همسانی درونی خرده مقیاس ها ۰/۷۰ تا ۰/۸۰ و ضریب همسانی کل آزمون ۰/۸۰ است. برای روایی ملاکی روش روایی هم زمان به کار رفت. بین خرده مقیاس های آزمون میکر و ارزیابی معلم از دروس تحصیلی دانش آموز نیز رابطۀ معناداری مشاهده شد(P<۰/۰۰۱).
نتیجه گیری: یافته های مربوط به هنجارهای خرده مقیاس های شناختی تصویری میکر بر حسب رتبۀ درصدی و سطوح ارزشیابی ارائه شده که با ترسیم نیم رخ شناختی افراد، نقاط ضعف و قوت آنها قابل شناسایی وسپس تقویت شدن است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1391/3/1 | پذیرش: 1391/5/1 | انتشار: 1391/7/1