دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 50-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- هیات علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (2977 مشاهده)
هدف: پژوهش تأثیر بافت مفهومی سئوال ها بر عملکرد حافظۀ روزمرۀ دانشجویان در آزمون های بازشناسی و یادآوری را بررسی کرده است.
روش: ۱۲۸ دانشجوی رشته های کارشناسی حقوق، رایانه، مشاوره و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب و به صورت تصادفی ساده به چهار گروه منتسب شدند. گروه ها از نظر آزمون حافظۀ بالینی وکسلر تفاوتی نداشتند. ابزار تحقیق متنی آموزشی دربارۀ فیزیک کوانتوم بود. با طراحی جدول دو بعدی آزمون و به تناسب گروه های چهارگانه، چهار نوع سوال)بازشناسی با بافت درونی، بازشناسی با بافت بیرونی، یادآوری با بافت درونی و یادآوری با بافت بیرونی از محتوای آموزشی استخراج و از طرح عاملی ۲×۲ (دو آزمون بازشناسی و یادآوری و دو بافت درونی و بیرونی) نیز استفاده شد.
یافته ها: تحلیل واریانس نمره های حافظه نشان داد که تعامل بافت سئوال و نوع آزمون بر عملکرد حافظه معنادار است، ولی هیچ یک از دو عامل نوع آزمون و نوع بافت به تنهایی اثر معناداری ندارند.
نتیجه گیری: در آزمون های یادآوری، سئوال های دارای بافت بیرونی و در آزمون های بازشناسی، سئوال های دارای بافت درونی نتایج بیش تری داشتند.
متن کامل [PDF 497 kb]   (944 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/3/1 | پذیرش: 1391/5/1 | انتشار: 1391/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.