دوره 14، شماره 2 - ( تابستان 1391 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 86-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samaei S, Ziaei M, Khodapanahi M, Heidari M. The Effect of Various Negative Emotions on Moral Judgment among University Students. Advances in Cognitive Sciences. 2012; 14 (2) :73-86
URL: http://icssjournal.ir/article-1-488-fa.html
سمائی سهیلا، ضیایی مریم، خداپناهی محمدکریم، حیدری محمود. بررسی تاثیر انواع هیجان‌های منفی بر قضاوتهای اخلاقی در بین دانشجویان. تازه های علوم شناختی. 1391; 14 (2) :86-73

URL: http://icssjournal.ir/article-1-488-fa.html


1- روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- استاد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- استادیار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده:   (2339 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به بررسی تاثیر القا انواع هیجان های منفی بر قضاوتهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی پرداخته است.
روش: ۱۴۴ دانشجوی داوطلب (۷۲ زن و ۷۲ مرد) به طور تصادفی در ۴ گروه ۳۶ نفره به منظور سنجش قضاوت اخلاقی در مرحله پش آزمون به معماهای شخصی و  غیرشخصی پاسخ دادند. سپس هر گروه به مدت ۴ دقیقه در معرض القاء هیجانی با یکی از فیلمهای غمگین، ترسناک، نفرت‌انگیز و یا خنثی قرار گرفت. در مرحله پس آزمون قضاوت اخلاقی مجددا با معماهای همتا شده سنجیده شد.
یافته ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با طرح یک بین و دو درون آزمودنی نشان داد که چهار گروه تفاوت معناداری در زمان واکنش به معماهای اخلاقی ندارند. اما تفاوت بین زمان واکنش به معماهای شخصی و غیرشخصی جدا از تاثیر القا هیجانی، معنادار است(P<۰/۰۵). همچنین زمان پاسخ و نوع پاسخ به معماهای اخلاقی شخصی و غیرشخصی پس از القاء  هیجانی در مقایسه با پیش آزمون تفاوت معناداری دارد
(P<۰/۰۵).
نتیجه گیری: به نظر میرسد در تاثیر هیجان های منفی القاء شده بر قضاوت اخلاقی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین هیجانها به خودی خود بر قضاوت های اخلاقی تاثیر میگذارند و این تاثیر به نوع قضاوت های اخلاقی نیز بستگی دارد.
متن کامل [PDF 446 kb]   (891 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1390/12/1 | پذیرش: 1391/2/1 | انتشار: 1391/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb